Boligdugnaden.no - veiledning til deg som ønsker å leie ut bolig

Illustrasjon av gammel dame med nettbrett foran et hus - Klikk for stort bildeBoligdugnaden boligdugnaden.no

Lurer du på hvilke regler og krav som gjelder for utleie av bolig - og hvordan du skal gå fram for å leie ut? Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), Husleietvistutvalget (HTU) og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har nå lansert nettsiden boligdugnaden.no, som skal gjøre det enklere for privatpersoner å leie ut bolig.

Det er stort behov for leieboliger lokalt, og vi trenger at enda flere bidrar i dugnaden og leier ut ledige leiligheter, hus eller rom.

Hva gir boligdugnaden.no svar på?

Boligdugnaden.no formidler informasjon slik at du som boligeier blir i stand til å gjøre en egenvurdering av det du vil leie ut, før du legger ut boligen til leie. På nettsiden kan du:

1. Finne ut om ditt hus, leilighet eller rom kan leies ut lovlig.
  2. Lese råd og anbefalinger om hva du bør gjøre og ta stlling til før du leier ut.
  3. Få tips til hvordan du kan finne en leieboer, for eksempel gjennom kommunen.

Gå til boligdugnaden.no

Boligdugnaden skal bidra til flere utleieboliger

Krigen i Ukraina gjøre at det kommer mange flyktninger til Norge. Det store behovet for leieboliger rammer ikke bare flyktningene, men også studenter og andre som ønsker seg inn på leiemarkedet. I mange kommuner er utleiemarkedet i ferd med å bli svært utfordrende, med færre tilgjengelige leieboliger enn tidligere.

Målet med boligdugnaden.no er å få flere til å leie ut ledige leiligheter, hus og rom.

Meld inn utleiebolig til flyktninger her