Hvis du allerede har vedtak på ledsagerbevis, men ønsker digitalt ledsagerbevis, kan du sende e-post til:
post@sunndal.kommune.no
Merk e-posten med «Digitalt ledsagerbevis». Oppgi navn og telefonnummer til den som har fått tildelt ledsagerbeviset samt telefonnummer til kontaktperson.
Du kan også kontakte oss på telefon 71 69 90 00 men vi ønsker fortrinnsvis å få henvendelsen på e-post. Da kan vi sjekke hva vi trenger for å gi deg digitalt ledsagerbevis før vi tar kontakt.
Henvendelser om digitalt ledsagerbevis blir behandlet fortløpende. Ved høy pågang kan det ta lenger tid å behandle henvendelsen.
Et ledsagerbevis gir personer med nedsatt funksjonsevne mulighet til å ha med seg en ledsager gratis på arrangementer, i kollektivtransport og andre steder hvor ordningen gjelder.
Du kan selv velge om du vil ha digitalt eller fysisk ledsagerbevis.
Vi anbefaler å at du bruker digitalt ledsagerbevis:
- Praktisk og tilgjengelig: Du har alltid beviset med deg på mobilen, noe som er enklere enn å bære et fysisk kort.
Du trenger ikke bekymre deg for å miste det eller glemme det hjemme. - Enkel tilgang: Du kan raskt vise det frem når du trenger det, enten på transport, arrangementer eller andre steder som aksepterer beviset.
- Økt sikkerhet: Digitalt bevis kan ha sikkerhetsfunksjoner, som autentisering eller kryptering, som gjør det vanskeligere å misbruke.
- Miljøvennlig: Et digitalt bevis reduserer behovet for fysiske kort, noe som er bedre for miljøet.
- Raskere oppdateringer: Hvis det skjer endringer, som utløp av beviset eller endringer i rettigheter, kan det oppdateres raskt og effektivt uten behov for å sende ut nye fysiske kort.
Last ned digitalt ledsagerbevis (ledsagerbevis.no)
Du bestemmer selv hvem som skal være ledsager og du kan ha flere ledsagere.
Ledsager må være over 16 år.
- Det er den enkelte selv, som innehaver av beviset, som velger hvem som skal være ledsager.
- Det kan være en venn, et familiemedlem, fritidsassistent, støttekontakt eller andre.
- Eier av beviset eller en med administrasjonsrett, kan gi andre personer tilgang til sitt ledsagerbevis.
Denne funksjonaliteten vil gi innbyggere stor fleksibilitet når for eksempel besteforeldre kan få tilgang til ledsagerbeviset på sin telefon
Søknadsfrist
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandler vi fortløpende.
Hva skjer etter du har søkt?
- Vi behandler søknaden og fatter et enkeltvedtak.
- Enkeltvedtaket med informasjon, og eventuelt det utstedte ledsagerbeviset, kan du hente på servicetorget eller vi sender det til folkeregistret adresse.
- Vi fatter vedtak innen 3 uker. Ved forsinkelse kontakter vi deg og informerer om hvor lang tid det tar.
- Varigheten på ledsagerbeviset er satt til 2-4 år. Gyldighetsdato vil stå i vedtaket og fremgå på beviset.
Klage
- Får du ikke tilbud om ledsagerbevis, gir vi deg en begrunnelse for dette.
- I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist.
- Ledsagerbevis er gratis.
- På arrangementer eller offentlig transport kjøper du billett til ordinær pris, men får ta med deg en ledsager gratis der arrangør aksepterer ledsagerbevis.
Da er ikke ledsagerbeviset gyldig lengre.
Du må sende inn ny søknad, og vi vil behandle søknaden fortløpende.
Du må legge ved ny gyldig legeerklæring fra fastlege eller spesialist når du søker om nytt ledsagerbevis.
Hvem kan få ledsagerbevis?
Ledsagerbevis er beregnet på deg som har sykdom eller nedsatt funksjonsevne som trenger hjelp for å kunne delta på arrangement.
Ledsagerbevis vil blant annet være aktuelt for deg som har:
- bevegelseshemming
- hørselshemming
- synshemming
- utviklingshemming
- allergier
- Andre typer funksjonshemminger, som psykiske lidelser, hjerte-/lungesykdommer og annet.
Funksjonshemmingen eller sykdommen må normalt ha en varighet på 2-3 år, men dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.
For barn under skolealder må det dokumenteres at barnet har et større ledsagerbehov enn det som hadde vært tilfelle dersom barnet ikke hadde en funksjonsnedsettelse, og at det derfor påløper ekstrautgifter, sammenlignet med jevnaldrende som deltar på samme type aktiviteter.
Hvor kan ledsagerbeviset benyttes?
Ledsagerbevis er en nasjonal ordning, og gjelder i hele landet, ikke bare i kommunen du bor i.
Det gjelder der arrangører, transportselskaper og andre som krever inngangspenger har sluttet seg til ordningen.
Du må selv undersøke om kortet aksepteres på det stedet eller arrangementet du vil besøke.
I Sunndal kommune kan kortet brukes til kommunale aktiviteter/arrangementer og aktiviteter/arrangementer i regi av lag og organisasjoner som mottar kommunal støtte.
Slik søker du
Søknad om ledsagerbevis (skjema.kf.no)
Du må legge ved et passfoto.
Bildet skal være best mulig egnet til å identifisere deg og ha en størrelse på ca. 35 x 45 mm.
Søknader behandles fortløpende. Ingen spesiell søknadsfrist.
Tildeling og gyldighet
- Helse- og omsorgstjenesten v/tildelingsenheten utsteder ledsagerbevis.
- Ledsagerbeviset er gyldig i ett år.
- Ved fornyelse trenger ikke skjema fylles ut.
> Se tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenestene