Digitale tjenester

Sunndal kommune legger til rette for at offentlig kommunikasjon skal skje digitalt. Her kan du lese mer om ulike digitale tjenester fra Sunndal kommune, samt vårt veiledningstilbud.

Digitale tjenester

Motta digital post

Offentlige virksomheter og andre virksomheter som bank, forsikringsselskaper - og også butikker, tar nå i bruk digital post i økende grad.

Sunndal kommune sender all post som digital post. Brev, fakturaer etc. kommer da i din digitale postkasse, dersom du har tatt i bruk dette, eller i Altinn.

Vi oppfordrer alle over 15 år til å skaffe seg og ta i bruk digital postkasse.

Her kan du lese mer om hvordan du oppretter digital postkasse og hvordan digital post fungerer.

Les mer om digital utsending av faktura.

Send digital post

Mange sender oss e-post i dag. Det kan være en usikker kanal, e-poster kan stoppes i spamfilter eller ikke komme fram av andre årsaker. 

Ved å benytte tjenesten eDialog, kan du nå sende oss dokumenter via en sikker kanal. For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID med mer).

Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte eDialog til å sende dokument trygt inn til oss!

Les mer om eDialog her.

Søknadsskjema

Sunndal kommune får stadig flere digitale skjema, skjema du fyller ut og sender inn direkte på nett. Noen skjema må du bruke ID-porten for å logge deg på.

For noen tjenester, som skole og barnehage, er det egne systemer eller apper som tjenestene kommuniserer med foreldre og foresatte, og som søknadsskjema også ligger i.

Her finner du oversikt over ulike søknadsskjema og skjema for ulike tenester.

 

Digital utsending av faktura

Sunndal kommune sender ut alle fakturaer digitalt.

Dette gir en smidigere fakturadistribusjon til alle som mottar faktura fra Sunndal kommune. Du vil nå kunne betale fakturaen med et tastetrykk. 

Les mer om hvordan digital fakturadistribusjon fungerer.

Telefonvarsling

Noen ganger oppstår det situasjoner som gjør at vi ønsker å varsle deg raskt, eller være sikre på at du har mottatt beskjeden fra oss. 

Da varsles du via telefon, og du mottar en SMS eller en talemelding (for deg som bare har fasttelefon) med nødvendig informasjon.

Les mer her om hvordan telefonvarsling fungerer.

Min Side - tjenester og informasjon som gjelder deg

På  Min Side kan du logge deg på med ID-porten og få tilgang til informasjon og tjenester som gjelder deg, for eksempel oversikt over fakturaer du har fått fra Sunndal kommune.

Gå til Min side her.

DigiHjelpen - digital veiledning

DigiHjelpen Sunndal er et gratis veiledningstilbud rettet mot innbyggere i alle aldre som ikke har grunnleggende digital kompetanse.

DigiHjelpen finner du på Sunndal folkebibliotek.

Les mer om DigiHjelpen her.