Rådmannen


Dette jobber vi med

Rådmannen er øverste leder for administrasjonen i Sunndal kommune. Rådmannen skal sørge for at kommunen drives i samsvar med lover, forskrifter og politiske vedtak.
Rådmannen har det overordna ansvaret for kommunens utviklingsarbeid, og er delaktig i ulike tverrfaglige prosjekter. Rådmannen er ansvarlig for kommunens plansystem med årsplaner, tertialrapporter og årsmeldinger. I tillegg ligger ansvar for folkehelse/Distriktsmedisinsk senter og beredskap, samt internkontroll og lederutvikling hos rådmannen. Rådmannen har også det overordna ansvaret for kommuneøkonomien og budsjettstyring.
 

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2016 14,0 mill. 12,1 mill. 113 3 3 100 100
2017 11,9 mill. 11,7 mill. 102 3 3 100 100

Kommentar: Rådmannen har et overforbruk på 1,5 prosent i forhold til tildelt budsjett for 2017. Overforbruket er i hovedsak knyttet til utgifter til ulike kontingenter, oppreisingsordningen for tidligere barnevernsbarn samt utgifter til juridisk bistand i flere utfordrende saker i 2017.
 

Noen begivenheter i 2017

Region/samarbeid: Stortinget behandlet våren 2017 kommune- og regionreformen. Dette vil påvirke flere av de interkommunale samarbeidene/selskapene i regionen vår.  Sunndal må derfor gjøre en strategisk vurdering av videre veivalg, og aktivt arbeide for nye samarbeid og samarbeidspartnere. Rådmannen har lagt ned mye ressurser gjennom året for å følge opp dette.

Utviklingsarbeid: Sunndal kommune samarbeider med Surnadal kommune om næringsutvikling i perioden 2014-2017 (SUSU-programmet).  Sunndal næringsselskap (SUNS) er utøvende part for Sunndal kommune, men kommunen bidrar med ressurser inn i arbeidet. SUSU-programmet avsluttet i 2017 den første fireårsperioden. Det er blant annet bevilget totalt 3,8 mill. kroner tilskudd til nær 30 prosjekter, med mål om 83 nye og 14 sikrede arbeidsplasser. Kommunestyrene vedtok høsten 2017, med støtte fra fylkeskommunen, å videreføre programmet i fire nye år.

Internkontroll: Innføring av internkontrollsystem Compilo (opprinnelig KvalitetsLosen) startet opp i 2014. Videre opplæring og implementering av systemet pågår fortsatt. I 2017 ble det meldt i alt 795 avvik i Sunndal kommune mot 519 året før. Videre ble det gjennomført 19 risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) i 2017. Totalt er det nå 54 ROS-analyser som er gjennomført i kommunen. Dette er viktige forbedringstiltak og er også en del av vårt beredskapsarbeid.  

Organisasjon: Arbeidet med gjennomgang av kommunens administrative organisering måtte utsettes på grunn av nedlegging av asylmottaket og nedbemanningsprosessen høsten 2017. Øvrige enheter vurderes i forbindelse med LEAN-prosjektet, som også måtte utsettes
 

Dette har vi oppnådd

  • Deltatt i næringssamarbeid med Surnadal (SuSu-programmet)
  • Gjennomført næringsprat med lokalt næringsliv
  • Vedtatt og startet innføring av nytt rapporteringssystem
  • Sluttført prosjekt om informasjonssikkerhet og personvern, med bl.a planlegging i forhold til ny personvernordning som trer i kraft mai 2018
  • Sørget for opplæring i internkontrollsystemet Compilo, og at dette nå er tatt i bruk av ansatte
  • Ivaretatt en sunn kommuneøkonomi og god budsjettstyring, med oppnådd mål om 3,0 % driftsresultat
  • Måloppnåelse på noen områder:
Målbeskrivelse Mål Resultat Måloppnåelse

LOKALSAMFUNN:

Være blant de 25 % best kommunene på kommunebarometeret

Være blant de
107 beste kommune
98. plass oppnådd

MEDARBEIDERE OG ORGANISASJON:
Lavt sykefravær

Sunndal kommune: 6 %

Rådmannen m/staber: 3 %

6,8 %

 

4,3 %

ikke oppnådd

ØKONOMI:

Overholde vedtatt budsjett rådmannen
overholde vedtatt kommunebudsjett.

Netto driftsres. i % av brutto driftsutg.
3,0 % 2,1% ikke oppnådd

 

Dette skal vi arbeide videre med

  • Forbedringsarbeid (LEAN)
  • Organisasjonsutvikling
  • Innføring av nytt regnskaps- og rapporteringssystem
  • Fortsette arbeid for tilbud ved Sunndal DMS
  • Gjennomføre lederopplæringsprogram
  • Kvalitetsforbedringsarbeid med utgangspunkt i resultatene fra Kommunebarometeret mv.
     

Viktige oppgaver/utfordringer framover

  • Strategisk arbeid for nye regionale/interkommunale samarbeid
  • Opprettholde god dialog med lokalt næringsliv og legge til rette for næringsutvikling og vekst
  • Forbedringsarbeid – organisering
  • Digital transformasjon