Pleie- og omsorgstjenesten


Dette jobber vi med

Anne Berit Vullum, Pleie- og omsorgssjefPleie- og omsorgstjenesten har ansvar for driften av hjemmebaserte tjenester inklusiv psykisk helse og rus, habiliteringstjenester, sykehjem og ulike dagtilbud samt institusjonskjøkken. Tjenesten legger vekt på at alle skal få individuelt tilpassede pleie- og omsorgstjenester i samsvar med lover og forskrifter.

Dette har vi oppnådd

  • Endret måltidsrytmen i institusjonene
  • Innført øyeblikkelig hjelp døgntilbud for psykisk helse og rus
  • Utarbeidet kommunal forskrift om rett til sykehjemsplass og venteliste
  • Gjennomført hverdagsrehabilitering i hjemmebasert omsorg med gode erfaringer
  • Gjennomført pårørendeskole for pårørende til personer med demenssykdom
  • Gjennomført 15 risikovurderinger i 2017. Disse omhandlet brannrisiko, vold og trusler og medisinhåndtering. Disse er fulgt opp med nye prosedyrer og nødvendige tiltak

Dette skal vi arbeide videre med

  • Prøve ut og ta i bruk velferdsteknologi
  • Systematisk forbedringsarbeid – følge opp arbeidet med lukking av avvik i habiliteringsavd.
  • Samarbeide med NAV om aktivitetstilbud ved Øran aktivitetshus
  • Videreutvikle dagtilbudet ved Øran aktivitetshus
  • Utarbeide oversikt over fremtidig behov til nye brukere i habilitering fram mot 2020
  • Jobbe videre med samordning av tjenester til brukere med særskilte behov
     

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2016 193,6 mill. 190,0 mill. 102 259 403    
2017 184,8 mill. 189,6 mill. 97 259 408    


Kommentar: Pleie- og omsorgstjenesten har et forbruk på 97 % av (regulert) budsjett for 2017. Tjenesten fikk tilført 9,6 mill. kroner til netto ramme i forbindelse med regulering av budsjettet, basert på prognoser pr. september. Tjenesten har dermed et forbruk som er 4 mill kr over opprinnelig ramme i 2017, og har fortsatt et tjenestetilbud som er for kostnadskrevende i forhold til tilgjengelige økonomiske rammer.


Noen begivenheter i 2017

Søknader om institusjonsplass: 31 søknader ble behandlet i 2017, mot 55 i 2016. Ved utgangen av året var 4 plasser ved korttidsavdelingen benyttet til pasienter med vedtak om fast plass. Både naturlige svingninger i etterspørsel og fokus på å yte tjenester i hjemmet lengst mulig siste år antas å påvirke antall søknader.

Habilitering: Arbeidet med lukking av avvik etter tilsyn fra Fylkesmannen har pågått hele året. Det er foretatt en risikovurdering av helsehjelpen til alle brukerne. Alle vedtak på tjenester er revurdert, og har avdekt at det er behov for økte ressurser i avdelingen for å fylle vedtakene som er fattet. Det er kartlagt og iverksatt ulike tiltak for å imøtekomme dette. Bl.a. er bemanningsplaner og kompetansebehov kartlagt. Beregninger viser at kompetansehevingen vil ha en kostnad på ca. 1 mill.

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA): 6 personer har innvilget brukerstyrt personlig assistanseordning (BPA). Antall timer innvilget utgjør 6,4 årsverk.

Overliggedøgn: Det er registret 58 overliggedøgn i 2017, i snitt 5 døgn i måneden. Med en døgnpris på 4622 utgjør dette kr. 272 000,-. Dette er en halvering av antall overliggedøgn i 2016, og tjenesten har som mål å redusere antall overliggedøgn ytterligere i 2018.

Omsorgsboliger: Det ble behandlet 26 søknader på omsorgsboliger i 2017, mot 22 i 2016. 1 søknad ble trukket, 6 fikk avslag, 1 takket nei. Det er pr. tiden 9 ledige omsorgsboliger i borettslag, både i sentrum og i Mogrenda på Ålvundeid. Enkelte av leilighetene har stått ledig over år. Det vil bli lagt frem sak om omsorgsboliger til politisk behandling i løpet av våren 2018.

Hverdagsrehabilitering: 10 personer har deltatt i hverdagsrehabilitering i 2017. Resultatet viser at bistandsbehovet halveres etter gjennomført opptrening på 6 uker. Tjenesten har avsatt omprioritert 50 % hjemmehjelpsressurs til oppfølgingen. I 2017 var etterspørselen på dette større enn det tjenesten kunne tilby. Det er ønskelig å omprioritere mere ressurser til hverdagsrehabilitering, men så langt har det ikke latt seg gjøre.

Trygg hjemme – økt brannsikkerhet: Pleie- og omsorgstjenesten samarbeider med kommunalteknisk, NAV, eiendomstjenesten og innvandrertjenesten om «Trygg hjemme» med støtte fra Gjensidigestiftelsen. Målet er økt brannsikkerhet for risikoutsatte grupper. Det er foretatt en kartlegging av hjemmeboende for å avdekke risiko for brann. Videre vil det bli satt inn tiltak i boliger der det er avdekt stor brannrisiko.

Velferdsteknologi: Ansatte i hjemmesykepleien og habilitering deltar i «Velferdsteknologiens ABC» i regi KS. Det overordnede målet for opplæringen er å gi ansatte en forståelse av hvilke muligheter bruk av velferdsteknologi gir, og hvilke endringer som kreves for å utnytte mulighetene fullt ut.

Alle trygghetsalarmer er utskiftet til digitale trygghetspakker – 160 alarmer. Alle alarmene har automatisk brannvarsling til 110-sentral.

Det er igangsatt arbeid med innføring av eLÅS til hjemmeboende som mottar tjenester. Formålet med eLÅS er å redusere tiden de ansatte bruker på nøkkelhåndtering, og redusere risikoen for nøkler på avveie. eLÅS er en elektronisk løsning som er integrert i kommunens pasientjournalsystem. Det er kun ansatte i hjemmetjenesten med tilgang til journaler som har tilgang til eLÅS. Selve låseenheten monteres enkelt på innsiden av inngangsdøren. Bruk av eLÅS øker derfor sikkerheten for mottakere av hjemmetjenester og kvaliteten på tjenestene.

Øyeblikkelig hjelp psykisk helse og rus: Det ble i 2017 innført øyeblikkelig hjelp døgntilbud i kommunene. Dette tilbudet ivaretas ved øyeblikkelig hjelp sengen ved korttidsavdelingen.

Opplæring: Opplæring i tjenesten foregår med bakgrunn i strategisk kompetanseplan. 2017 hadde hovedfokus på demensomsorg. På grunn av at demenskoordinator ikke ble besatt før på slutten av året, ble det ikke gjennomført så mye som ønsket. Fokus på demensomsorg tas med over i 2018.

Det er et økende behov for kontinuerlig opplæring av ansatte både i forhold til faglighet og HMS. For å kunne fylle disse krav, har tjenesten tatt i bruk e-læring. Ut over dette foregår det mye internundervisning.

Det ble gjennomført seminar for alle ansatte i pleie- og omsorg med bakgrunn i St. Meld. 29 – Morgendagens omsorg. Målsettingen var å komme i gang med endringsprosesser blant ansatte og hjelp til å tenke annerledes for å løse fremtidens utfordringer.

I samarbeid med NAV ble det gjennomført Kick- off Recovery for brukere og ansatte i Sunndal kommune. Målsettingen er å få til et felles faglig forståelse med fokus på brukermedvirkning og mestring til personer med psykisk lidelse og rus problematikk.

Organisasjonsutvikling: Med bakgrunn i tilsyn fra Fylkesmannen og stort sykefravær i habilitering, ble det igangsatt et arbeid med endring av bedriftskultur. Ekstern kursholder med bruk av Verktøyet LØFT ble benyttet til dette arbeidet. Det ble gjennomført 4 samlinger for alle ansatte med arbeidsoppgaver mellom hver samling. Tjenesten mottok støtte til gjennomføring av tiltaket både fra KS og NAV.

Tilsyn psykisk helse: Sone for psykisk helse hadde tilsyn fra Arbeidstilsynet vedrørende forebygging av vold og trusler blant ansatte.

 

Viktige oppgaver/utfordringer framover

  • Systematisk forbedringsarbeid
  • Økt fokus på brukermedvirkning
  • Fokus på ledelse, rekruttering og fagutvikling


Kostratall

  Sunndal 2016 Sunndal 2017 Komm.gr 12 2017 Norge 2017
Institusjonsplasser % antall 80 år+ 24,0 24,5   17,9
Andel korttidsplasser av alle plasser 24,5      
Innbyggere 80 år+ i institusjon 17,6 18,2 13,3 12,6
Andel enerom i institusjon 100      
Andel plass skjermet enhet demens 26,4 26,4 22,8 26,5
Andel ansatte med fagutdanning 80 81 75 75

Priser etter mva.

Kommentar: Kostratallene viser at Sunndal kommune har høy dekning på institusjonsplasser 80 år + sammenlignet med landet. Tjenesten har stort fokus på hjemmebaserte tjenester for å redusere behovet for sykehjemsplasser. Det er en høyere andel av 80 år + i institusjon i Sunndal enn kommunegruppe og landet. Sunndal kommune mangler bemannet omsorgsboliger/bofellesskap som et trinn i omsorgstrappen. En antar at dette er noe av grunnen til at vi har en høyere andels av 80 år + i institusjon. Dette tilbudet kommer på plass i løpet av 2018.