Grunnskoletjenesten


Dette jobber vi med

Liv Ingrid Horvli, skolesjefGrunnskoletjenesten er ansvarlig for drift av kommunens grunnskoler og skolefritidsordninger, logopeditjeneste og spesialundervisning for voksne. Sunndal kommune satser på barn og ungdom, med en god skole som fundamentet. Vårt hovedmål er å skape lærende, inkluderende og kreative skolemiljø der barn og unge har lyst til å lære mer.  Og vår visjon er at skolene i Sunndal kommune skal være – et trygt sted for læring.

Dette har vi oppnådd

  • Etablert innføringstilbud for minoritetsspråklige elever
  • Deltatt i utviklingsarbeidet «den gode oppveksteier», godt samarbeid med barnehage innenfor oppvekst.
  • Etablert nye lederteam ved fire av skolene som fikk ny rektor ved skolestart høsten 2017
  • Gjennomført et omfattende arbeid på ledernivå, gjennom kursing av alle ansatte, samt endring av planer og rutiner på alle nivå, som følge av kapittel 9A i Opplæringsloven.
  • Utarbeidet skriftlige rutiner for samarbeid mellom skole, barnehage og barnevernstjenesten, noe som er viktig for felles arbeid for barn og ungdom i kommunen.

Dette skal vi arbeide videre med:

  • Trepartssamarbeid om «Den gode oppveksteier»
  • Rutiner for internkontroll og gjennomføring av ROS-analyser 


Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2016 95,7 mill. 95,3 mill. 100 132 151 65 78
2017 92,9 mill. 94,9 mill. 98 127 152 66 79


Kommentar: Grunnskoletjenesten har samlet sett et forbruk på vel 98 % av budsjett for 2017. Det har vært mindreforbruk ved enkelte ansvarsområder som ikke fordelte utgifter, pedagogisk senter og Sunndal ungdomsskole, mens det ved innføringstilbudet var lavere refusjoner fra staten enn budsjettert.
 

Noen begivenheter i 2017

Godt samarbeid om oppvekst: Arbeid med «Den gode oppveksteier» har vært aktivt gjennom å etablere nye samskapingsarenaer og nye arbeidsformer. Det er skapt fremtidsbilder av hvordan vi ønsker skole- og barnehage skal være i Sunndal i fremtiden, både på hver enkelt enhet, for kommunen som helhet og regionalt. Arbeidet har involvert bredt med deltakelse av ansatte i skole og barnehage, barn, elever, foreldre, politikere og næringsliv både lokalt og regionalt.

Innføringstilbud for nyankomne minoritetsspråklige elever: det ble satt opp egne lokaler ved Sande skole og etablert et godt tilbud for elevene. Året endte med nedleggelse av mottaket og påfølgende nedbygging og til slutt avvikling av tilbudet. Resultatet av innsatsen som ble lagt ned i dette, ble dermed dessverre ikke synliggjort.

Gjennom arbeidet med «Tidlig innsats» er det etablert lese- og regneveiledere ved alle skolene. Målet er at ressurser raskt skal kunne settes inn for å hjelpe elever «over kneika» når det avdekkes at de ikke får den utviklingen som forventes. Dette som følge av endringer i Opplæringslova samt ønsket om å unngå seinere behov for spesialundervisning.

MOT er innført på alle trinn og det er rekruttert flere nye coacher for å fylle de økte oppgavene når alle elevene på ungdomstrinnet deltar. I tillegg har elever på ungdomsskolen vært ute på barneskolene og orientert om MOT og vi har blant annet hatt deltakere på MOTs Ildsjelsamling. Det er et viktig arbeid som blir gjort av meget flinke og engasjerte coacher i arbeidet med psykisk helse for barn og unge.

Planlegging av formalisert samarbeid mellom sosiallærernettverket og kommunepsykologen startet høsten 2017 og etablert rett over nyttår. Samarbeidet omfatter både kompetanseheving og utvikling av systemer for hvordan kommunepsykologen kan veilede skolens personale i deres daglige møter med elever som har vansker. Dette er en oppfølging/videreføring av kursdagen om elevers psykiske helse som PPT i Kristiansund gjennomførte for hele personalet i skolene i august.

Gjennomføring av UNGDATA-undersøkelse har ført til godt tverrtjenestlig samarbeid om oppfølging.  Helse- og barneverntjenesten, grunnskoletjenesten og kulturtjenesten i Sunndal kommune inviterte i oktober 2017 til arbeidsseminaret «Heldig er den ungdommen som har teite foreldre», i samarbeid med KoRus Midt-Norge. Dette er arbeid som er lagt merke til ut over kommunens grenser og som motiverer for videre samarbeid. Det samarbeides også om blant annet om foreldremøter ved ungdomsskolen.

Nedbemanningen som følge av nedleggelsen av asylmottaket førte med seg svært mye arbeid og uro mot slutten av året. Dette har gått på bekostning av andre arbeidsoppgaver og har vært energikrevende både for organisasjonen som helhet og enkeltpersoner i særdeleshet.
 

Viktige oppgaver/utfordringer framover

  • Arbeid med fremtidens skole og oppvekst i Sunndal
  • Utvikle robuste barn med god psykisk helse
  • Godt læringsutbytte for alle
  • Kompetanseutvikling i fellesskap


Kostratall

  Sunndal 2016 Sunndal 2017 Komm.gr 12 2017 Norge 2017
Brutto driftsutg./elev grunnskolesektor 137 217 145 889 142 274 122 664
Netto driftsutg.til SFO pr. innb. 6-9 år 13 302 16 059 3 871 7 350
Andel innb. 6-9 år i kommunens skoler (%) 102,0 103,2 95,7 97,8
Elever pr. gruppe 1.-4. årstrinn 9,6 8,6 10,4 12,6
Elever pr. gruppe 5.-7. årstrinn 9,8 9,6 10,7 13,0
Gjennomsnittlige grunnskolepoeng 40,7 39,3 - 41,4
Elever med spesialundervisning (%) 7,4 7,1 9,0 7,9
Andel elever 6-9 år i SFO (%) 60,1 57,6 48,3 58,6


Kommentar: Vi har større andel av innbyggere 6-15 år i våre skoler enn kommunegruppe 12 og landssnittet. Dette skyldes at vi har en god del elever som ikke er bosatte. Kommunen bruker en lavere andel av tilgjengelige ressurser til grunnskole enn kommunegruppa og landet. Høye netto utgifter til SFO skyldes svært lav brukerbetaling.