Markerer egenberedskapsuka i Sunndal

Egenberedskap  - Klikk for stort bildeEgenberedskap Gaute Gjøl Dahle/DSB

Uke 44 er den nasjonale egenberedskapsuka, og den markerer vi også i Sunndal kommune. Sammen med andre aktører står Sunndal kommune på stand i ALTI-senteret mandag 30. oktober og onsdag 1. november.

Tema for årets utgave av Egenberedskapsuka er ØVE.  Alle innbyggere oppfordres til å øve og ta nødvendige grep for å styrke egenberedskapen.

På sikkerhverdag.no finnes fire enkle øvelser alle kan gjennomføre på mobilen, og mange gode tips om hvordan man kan dekke de grunnleggende behovene i en krisesituasjon

Dette gjør vi under egenberedskapsuka

Mandag 31. oktober står Sunndal kommune på stand i ALTI-senteret fra kl 15.00-17.00, sammen med Sivilforsvaret, Heimevernet og Røde Kors, med utstilling og brosjyrer og tar gjerne en prat om egenberedskap.

Onsdag 1. november blir det også stand i ALTI-senteret fra kl 15–17, sammen med Røde Kors.

Ved servicekontoret på rådhuset blir det utstilling av hva som bør være i beredskapslageret for å klare seg i inntil tre døgn.

Du er en del av Norges beredskap

Ved store hendelser og kriser som rammer mange, kan ikke alle få hjelp med en gang.  Da må myndighetene prioritere hjelp til dem som trenger det mest.

Det betyr at mange innbyggere må være forberedt på å klare seg selv noen dager hvis de mister strømmen, telefon-/internettforbindelsen, tilgangen på rent drikkevann – eller det blir vanskelig å komme seg ut for å handle.

– Ved å være forberedt bidrar du til at de som trenger det mest, får hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap, sier beredskapskoordinator i Sunndal kommune, Erik Forbregd Henriksen.

Hele Norge øver

Øvelse gjør mester. Det gjelder også for krisehåndtering.

– Ta praten med de rundt deg om hva som kan skje og hvordan dere skal håndtere det. Øvelser gir oss bevissthet, kunnskap og trening. Da står vi bedre rustet til å komme oss gjennom små og store kriser, sier Henriksen.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler at alle landets husstander styrker sin egenberedskap. Egenberedskapsuka arrangeres av DSB i samarbeid med kommuner, statsforvaltere og sivilforsvarsdistrikter over hele landet.

Les mer om temaet her:

www.dsb.no/egenberedskap