Brannvernsamarbeid fra 01.01.20

Fra 01.01.20 skal kommunene Sunndal, Tingvoll, Gjemnes, Rauma, Aukra og Molde samarbeide om brannvern gjennom det nye selskapet Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS (NORBR). Brannvernsamarbeidet skal ha ansvaret for brannberedskap, forebyggende tjenester og utføring av tilsyn/feiing i deltagerkommunene.

- Vi mener at et slikt samarbeid er det beste for kommunenes innbyggere. Et større fagmiljø på beredskap, brannforebygging og feiing og tilsyn med fyringsanlegg vil gi innbyggerne større trygghet og gode tjenester. Den lokale beredskapen ute i kommunene opprettholdes som i dag og vil ved enkelte steder styrkes der analysene våre viser at det er behov for dette. Samarbeidet vil gi de lokale kreftene i deltidsstyrken et løft slik at de er godt rustet til å utføre den jobben de skal, både på utstyr og kompetanse. Vi er ikke i tvil om at et samarbeid på tvers av kommunegrensene er veien å gå, sier brann og redningssjef i NORBR, Alf Magne Smørholm.

Hovedadministrasjonen vil være plassert på hovedbrannstasjonen i Molde, med kontorplasser på brannstasjonene i Sunndal og Rauma. Ansvarsområdet til det nye selskapet vil være på ca 5 500km2 og ha et samlet innbyggertall på 55 749.

Mer informasjon og skjema

www.norbr.no finner informasjon om brannsikkerhet, kursoversikt, e-skjema (innmelding av bål, arrangement, søknad om fyrverkeriutsalg, innmelding av ildsted/skorstein) og kontaktinformasjon.