Koordinerende enhet, koordinator og individuell plan (IP)Hvis du har behov for flere helse- og omsorgstjenester over lengre tid, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan (IP). Planen skal sikre at du får et helhetlig tjenestetilbud tilpasset akkurat deg. Koordinerende enhet Koordinerende enhet skal sørge for koordinering av tjenester til brukere med behov for langvarige og sammensatte tjenester.bidra til å sikre et helhetlig tilbud ha det overordnede ansvaret for arbeid med individuell plan, for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinatorermotta meldinger om behov for individuell plan og koordinatorha generell oversikt over habiliterings- og rehabiliteringstilbudet i kommunensystemansvar for individuell plan (IP)sørge for at det blir utarbeidet/oppdatert rutiner og prosedyrer med IP Koordinerende enhet består avleder for koordinerende enhet.1 representant fra ergoterapitjenesten.1 representant fra helsestasjon / fysioterapitjenesten.1 representant fra habiliteringstjenesten.1 representant fra NAV.1 representant fra grunnskoletjenesten.1 representant fra barnehagetjenesten.barnekoordinator. Koordinator Hvis du har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har du også rett til en koordinator i kommunen. Koordinatoren skal være din faste kontaktperson for alle tjenestene dine, og sørge for å følge deg opp.Han eller hun skal også sørge for at tjenestene dine blir koordinert, og skal sikre at dere har framdrift i arbeidet med individuell plan.Du har fortsatt rett på en koordinator, selv om du ikke ønsker å ha en individuell plan. Eksempler på koordinators oppgaver i kommunenSikre informert samtykke fra personen til oppstart av planprosess og informasjonsutveksling.Legge til rette for at personen deltar i arbeidet.Avklare ansvar og forventninger.Sikre god informasjon og dialog med personen og pårørende, gjennom hele prosessen.Sikre helhetlig kartlegging med utgangspunkt i personens mål, ressurser og behov.Sikre god samhandling mellom aktørene i helsetjenesten, herunder med fastlegen som har det medisinskfaglige koordineringsansvaret, samt med relevante tjenesteytere i andre sektorer.Sikre samordning av tjenestetilbudet og god fremdrift i arbeidet med individuell plan.Sikre felles forståelse av målene i planprosessen.Initiere, innkalle og eventuelt lede møter knyttet til individuell plan og koordinering.Følge opp, evaluere og oppdatere plandokumentet,Følge opp og evaluere arbeidsprosessen. Barnekoordinator Barnekoordinator Individuell plan Individuell plan (IP) er et verktøy som hjelper deg å sette personlige mål knyttet til dine helseutfordringer. Planen skal si noe om hvordan du skal oppnå disse målene, og du deltar selv aktivt i å lage den. Planen skal gi oversikt over ditt behov for offentlige tjenester, hva du selv er ansvarlig for og hva det offentlige hjelpeapparatet er ansvarlig for. Det blir bare laget en individuell plan dersom du selv ønsker det.I Sunndal kommune er det vedtatt at det elektroniske verktøyet DIPS skal benyttes til utarbeidelse av individuell plan.Du får utnevnt en koordinator som skal sikre at du får nødvendig oppfølging og som samordner tjenestene.Kommunen har hovedansvaret for å lage individuell plan hvis du har tjenester fra både kommunen og spesialisthelsetjenesten.Les mer om individuell plan på Helsedirektoratets sider. DIPS samspill Hva er DIPS Samspill?Et digitalt kommunikasjonsverktøy for samhandling.Vi bruker DIPS samspill til individuell plan og enkelt samspill.Gir trygg og effektiv kommunikasjon.Sikrer bedre samhandling med helse- og velferdstjenester som bistår deg.Logg inn på DIPS Samspill (samspill.dips.no)DIPS Samspill – Sikker og enkel samhandling (dips.com) Hvem kan søke/få tjenester Målgruppen er pasienter og brukere som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester. Dette kan eksempelvis være:personer med medfødt eller ervervet helsetilstand og som medfører varig eller langvarig funksjonsnedsettelsepersoner med kronisk helsetilstand med varierende eller tiltagende funksjons-nedsettelsemennesker med psykiske lidelser, rusmiddelavhengighet og andre som må omstille seg med tanke på bolig, arbeid og sosial deltakelsepersoner som mottar legemiddelassistert rehabilitering (LAR) Hvordan søke? Søknad om individuell plan/koordinator (PDF, 83 kB) Du kan også få hjelp fra servicekontoret eller tildelingsenheten til å skrive ut skjema. Henvendelsen sendes til Sunndal helsetun, ved Koordinerende enhet, Ringvegen 13, 6600 Sunndalsøra. Hva koster det? Tjenesten er gratis. Hvordan behandler vi klager Klager retter du til koordinerende enhet. De vil da gjøre de undersøkelser klagen gir grunn til. Dersom du mener det foreligger brudd på dine rettigheter til å motta nødvendige helse- og omsorgstjenester etter pasient- og brukerrettighetsloven vil kommunen sende klagen til Statsforvalteren for klagebehandling Lovgrunnlag Helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 og 3-2, pasient- og brukerrettighetsloven kap 2, §2-5, helse- og omsorgstjenesteloven §§7-1, 7-2, 7-3, forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator §6. Sist endret 27.02.2025 11:32