Fugleinfluensautbrudd og lokal beredskap

Måke - Klikk for stort bildeMåke Pixabay

Sunndal kommune følger situasjonen med utbrudd av fugleinfluensa i Nord-Norge og de anbefalinger som kommer fra Mattilsynet. Mattilsynet ønsker nå å få oversikt over alle som driver med fjørfe privat, og oppfordrer også folk til årapportere observasjoner av død fugl.

Sunndal  kommune er i kontakt med Mattilsynet og gjennomfører beredskapstiltak etter deres anbefalinger.

Det er per i dag ingen alvorlig situasjon i vårt fylke, men denne situasjonen kan endres raskt da fugletrekket sørover starter i disse dager.

Fugleinfluensa smitter svært sjelden til mennesker, men det er viktig å følge retningslinjene til Mattilsynet når det kommer til fjerning og lignende av død fugl.

Meld inn observasjon av død fugl

Meld fra til følgende e-postadresse om du observerer død fugl: innmelding.fugleinfluensa@mattilsynet.no.

Registrer fjørfehold

Mattilsynet ønsker at alle som driver med fjørfe privat registrer dette på Mattilsynet sider.

Registrer fjørfehold

Mer informasjon om fugleinfluensa

For mer informasjon se Mattilsynet sider.