Grunnskoletjenesten

Økonomi

Tjenesten har et mindreforbruk på om lag 0,3 mill kr i 2021. Samlet sett hadde tjenesten vesentlig høyere lønnsutgifter enn budsjettert da flere av innsparingstiltakene i Økonomiplanen har blitt forsinket eller ikke gjennomført. Dette er imidlertid kompensert med økning i ulike tilskudd og refusjoner og andre innsparinger.

Covid-19

Alle skolene har organisert skoletilbudet under Covid19 på en god og profesjonell måte. Arbeidet med å tilrettelegge opplæringa innenfor rammene av covidrestriksjoner har krevd stor kapasitet. Da må det gjøres prioriteringer, og for skolenes del handler dette om å konsentrere seg om kjernevirksomheten; undervisning. Det betyr at det har vært mindre plass til arbeid med andre sider av skole, slik som skoleutvikling. 

Til tross for de utfordringene vi har hatt rundt covid-19, har tjenesten greid å gjennomføre siste del av den treårige satsingen utviklingsarbeidet læringsløype språk og skriving. Skolene har beredskapsplaner som gjør dem i stand til å endre på trafikklysmodellen etter hvert som det er behov for det.

Det har vært utfordringer med høyt fravær i perioder som har gitt merarbeid for både ledere og lærere. Både skolekontoret, ledere og ansatte fra skolene har deltatt i dugnaden med vaksinering.

Organisasjon

Sykefravær er på 5,9 % totalt for 2021. Størst sykefravær i april og mai på 7,1 og 7,4 % 

Viktige hendelser i 2021

  • To nye rektorer inn i skoleledergruppa og to nye rådgivere på skolekontoret.  
  • Lederutvikling for skoleledere om leder sin rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur med Emstad og Knutsen fra NTNU.  
  • I forbindelse med akuttinnkvartering for elever fra Afghanistan høsten 2021 gjennomførte grunnskoletjenesten et opplæringstilbud for 55 elever fra 1-10 trinn. Det ble leid inn pensjonerte lærere, vernepleier og fagarbeidere.  
  • Det er etablert en spesialpedagogisk ansvarlig på hver skole. For å sikre lik praksis er hver ansvarsperson organisert i et lokalt nettverk/profesjonelt læringsfelleskap. 
  • Sosialnettverket var i perioden oktober til desember med på planlegging og organisering av fagdag 3. januar.  
  • Vi avsluttet det treårige arbeidet i læringsløype språk og skriving, og vi ser spor av endring i etterkant av dette arbeidet i form av nye metoder og verktøy i undervisninga. Vi ser også en økt delingspraksis på tvers av trinnene.  
  • God prosess med involvering fra alle ansatte om valg av ny læringsløype.  

Utfordringer framover

  • Gode samarbeidsstrukturer på skolene, både tverrfaglige, lokale og interne.  
  • God involvering i ny læringsløype læringsmiljø med partsamarbeid, alle ansatte og forankring hos ledelsen.  
  • Få til et godt tverrfaglig samarbeid i laget rundt eleven.  
  • Jobbe kontinuerlig i ledelsen med hvordan vi utvikler en lærende ledelse og en profesjonell læringskultur.  
Kostra-indikatorer

Grunnskoleutgiftene i kommunen har økt fra fjoråret, men er på nivå med kostra-gruppen som skal være en god sammenligning. Denne tar bl.a. hensyn til avstander mv. som kan være utgiftsdrivende. Tallene viser tydelig at vi har prioritert SFO og har netto utgifter på nesten 4 ganger landsgjennomsnittet. Dette er først og fremst knyttet til det lave egenbetalingsnivået. Utgiftene har gått noe ned, trolig med bakgrunn i satsøkningen høsten 2021. Klassestørrelsene har økt litt og er på nivå med sammenligningsgruppen. Det samme er lønnsutgiftene.

 

Kostra grunnskole 2021