Økonomiske nøkkeltall

Kommuneloven stiller krav til at kommunestyret skal vedta noen langsiktige finansielle måltall. Disse ble fastsatt for første gang for regnskapsåret 2020 og nå sist for økonomiplanperioden for 2022-2025.  

Målsettingen fra sentrale myndigheters side er langsiktig økonomisk planlegging og en solid kommuneøkonomi. I presentasjonen har vi derfor vist sammenlignbare tall tilbake til 2017, samt sammenligninger med andre kommuner som på mange måter er lik vår kommune og  gjennomsnitt av kommunene i Møre og Romsdal og i landet.  

Den sammenlignbare gruppen, kalt Kostra-gruppe, endres hvert 5 år og Sunndal er fra 2020 i kostragruppe 5. Den kjennetegnes av et folketall mellom 2-10 000 innbyggere, middels frie inntekter og noe høyere enhetskostnader en gjennomsnittet. Det siste punktet er blant annet knyttet til demografi og geografi og en målsetting om å dekke en minste standard på tjenestene.  

I disse oversiktene benyttes såkalte konserntall. Det vil si at vår andel i interkommunale selskaper også er inkludert i tallene.   

 

Netto driftsresultat

Netto driftsresultat i % av brutto driftsinntekter 2021  

Dette er den viktigste indikatoren for å vurdere kommunens økonomiske tilstand. Denne gir et bilde av hva kommunen sitter igjen med til investeringer og framtidige avsetninger. Denne bør være positiv slik at kommunen kan opprettholde verdiene i bl.a. bygg og anlegg. 

Denne var svak i noen år, men har styrket seg betraktelig nå i 2021. Kommunestyret har vedtatt et langsiktig måltall på 1,5%. For 2021 var måltallet satt til -0,9% for så å gradvis stige til 1,5% i 2024.   

Fri egenkapital

Måletallet i Økonomiplanen er knyttet til andel disposisjonsfond i prosent av brutto driftsinntekter, men nå brukes ofte begrepet «Fri egenkapital drift». Dette er midler som kommunen disponerer fritt inn i driftsregnskapet og som må benyttes for eventuelt å saldere et driftsmessig underskudd. Midlene kan også overføres investeringsregnskapet for å finansiere dette istedenfor ved bruk av lån. 

Som grafen viser har Sunndal betydelig høyere fri egenkapital enn sammenligningsgruppene. Måltallet vi har satt er minimum 10%, noe vi er godt innenfor.  

Fri egenkapital i % av brutto driftsinntekter 2021   

Samtidig viser denne grafen utviklingen i fri egenkapital de siste årene. Tilførselen i 2021 har vært på ca 33 millioner kroner:  

Fri egenkapital i mill kroner 2021  

Lånegjeld

Å ha kontroll på gjeldsutviklingen og holde denne lav gir kommunen handlingsrom. Særlig nå når rentenivået er begynt å stige. Da vil effekten av en renteøkning ikke være for belastende for driftsregnskapet til kommunen.  

Nøkkeltallet måler langsiktig gjeld eksklusive pensjonsforpliktelser, utlån og ubrukte lånemidler som en prosent av driftsinntektene.  

Netto lånegjeld i % av brutto driftsinntekter 2021
Som grafen viser er gjelden i Sunndal betydelig lavere enn sammenligningsgruppene. Vedtatt måltall er 90% av driftsinntektene og ved utgangen av 2021 er gjeldsgraden på ca 63%. Utviklingen i reelle verdier synliggjøres i denne grafen:  

Lånegjeld i mill kroner 2021  

Egenfinansiering av investeringer 

Målet er knyttet til hvor stor andel av investeringene som ikke finansieres av lån eller merverdiavgiftskompensasjon. Det vil si av egenkapital, tilskudd eller salg av anleggsmidler.  

I presentasjonen har vi valgt å korrigere ut omdanningen av Sunndal Energi i 2020 for å få sammenlignbare tall. I 2021 har investeringsutgiftene gått noe opp sammenlignet med 2020. Egenfinansieringen i 2021 endte på 13% og det er noe over måltallet som er satt til 10%. Egenfinansieringen var på totalt 6,8 mill kr omtrent likt fordelt mellom tilskudd, salg av driftsmidler og overføringer fra drift. 

Egenkapitalkrav til investeringer 2021