Vel gjennomført åpent møte om kjemisk behandling i Drivaregionen

Den 10. mai 2023 inviterte Statsforvaltaren i Møre og Romsdal til åpent møte om kjemisk behandling av elvene i Drivaregionen. Møtet ble avholdt på rådhuset på Sunndal kommune. Statsforvaltaren i Møre og Romsdal, Miljødirektoratet, Veterinærinstituttet, Mattilsynet, Lokal koordinator og Norsk institutt for naturforskning (NINA) deltok på møtet.

Denne sensommeren skal andregangsbehandling av elvene gjennomføres, og møtet redegjorde derfor om erfaringer fra sist behandling og eventuelle nye momenter for dette året. Statsforvaltaren i Møre og Romsdal ledet møtet, og hadde lagt opp til følgende program:

Tilhørere på det åpne møtet Inger Helene Sira
1.Innledning - Geir Moen, Statsforvaltaren i Møre og Romsdal (Innlegg her) (PDF, 557 kB)
2.Status gyrobekjemping og overvåkingsplan ovenfor sperra – Jarle Steinkjer, Miljødirektoratet (Innlegg her) (PDF, 3 MB)
3.Bekjemping av G. salaris 2022, og plan for årets bekjemping – Helge Bardal, Veterinærinstituttet og Tobias Holter, NINA (Innlegg her) (PDF, 4 MB) og (Innlegg her) (PDF, 3 MB)
4.Reetablering av fiskebestander – Helge Bardal, Veterinærinstituttet (Andre del av VI-innlegget over)
5.Friskmeldingsprogram – Inger Mette Hogstad, Mattilsynet (Innlegg her) (PDF, 485 kB)
Møtet ble også streamet i år på kommune-TV, slik at de som ikke hadde anledning til å delta fysisk kunne delta.
Det møtte omlag 20 personer på det åpne møtet, mens det var 141 personer som fulgte med på nett. Mange gode spørsmål ble reist fra salen og via sms til lokal koordinator. Et av spørsmåla som engasjerte salen mest, var fiskereguleringene for elv og sjø etter endt behandling. Når det gjelder sjølaksefiske spesielt, er det Statsforvaltaren som sender anbefaling om å ikke åpne for sjølaksefiske når siste behandling er gjennomført. Det vil ikke bli åpnet for fiske i verken elv eller sjø før det er et høstbart overskudd - en praksis som har vært gjort i de andre regionene også. Helge Bardal i Veterinærinstituttet, prosjektleder for bekjempelsesgruppa Inger Helene Sira

Opptak av møtet finner du her.

Dersom det er andre spørsmål, ta gjerne kontakt med lokal koordinator (som enten kan svare eller videresender til relevante ansvarsmyndigheter).
inger.helene.sira@sunndal.kommune.no
Da er det bare å se fram til denne sesongen og andregangsbehandling av Drivaregionen!  Geir Moen i Statsforvaltaren i Møre og Romsdal (tiltakshaver for arbeidet) Inger Helene Sira