Besøk til Statkraft sine anlegg i Eresfjord og Eikesdal

I forbindelse med at vi skal inn i en periode med reetablering i Drivaregionen, så har vi bygd om Jordalsgrenda til klekkeri. Vi har i vinter bygd om anlegget med to klekkeskap, hvor rogn fra Batnfjord, Litldalselva og Usma skal være før utsett som plommesekkyngel. Dette har jeg skrevet om i en tidligere artikkel.

Klekkeskap i Eikesdalen Inger Helene Sira

Statkraft har de samme klekkeskapa på sitt anlegg i Eikesdalen og derfor spurte jeg om å få komme på besøk for å lære om hvordan de fungerer. Det var spennende å få komme på besøk på å se på anlegget og fikk en veldig god omvisning av Thorvald Jørstad både på anlegget i Eresfjord og i Eikesdalen.

Statkraft har flere stammer på anleggene sine, og produserer også noe fisk for TrønderEnergi i tillegg til sine “egne”. Takk til Statkraft for omvisninga!

Førstkommende fredag skal vi teste vannet i Jordalsgrenda, for nå er alt av rørarbeid ferdig. Og noen uker så legges det inn rogn fra Batnfjorden.

Utrolig spennende!

Bittesmå yngel fra Gjevilvatnet Inger Helene Sira Rogn i klekkerenne i Eresfjorden Inger Helene Sira