Pleie- og omsorgstjenesten


Dette jobber vi med

Anne Berit Vullum, Pleie- og omsorgssjefPleie- og omsorgstjenesten har ansvar for driften av hjemmebaserte tjenester inklusiv psykisk helse og rus, habiliteringstjenester, sykehjem og ulike dagtilbud samt institusjonskjøkken. Tjenesten legger vekt på at alle skal få individuelt tilpassede pleie- og omsorgstjenester i samsvar med lover og forskrifter. Vår visjon er Trygghet og kvalitet og Trivsel og kompetanse

Hovedmål 2019

  • Kontinuerlig forbedringsarbeid og fokus på innføring av velferdsteknologiske løsninger
  • Økt fokus på brukermedvirkning, rehabilitering, mestring, aktivitet og opplevelser


Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2018 194,9 mill. 189,0 mill. 105 252 363    
2019 208,6 mill. 201,6 mill. 103 251 363    

Kommentar: Pleie- og omsorgstjenesten har et samlet merforbruk på 7 mill. kroner i forhold til tildelt justert budsjettramme ved utgangen av året. Av dette utgjør reguleringspremie for økte pensjonskostnader i forhold til budsjettforutsetningene med 6,3 mill. kroner.

I tillegg er tjenestens budsjett regulert for å dekke opp merforbruk knyttet til bla. følgende forhold. 

  • Justert statlig tilskudd for ressurskrevende tjenester 2018, med 2,8 mill. kroner. Gir effekt i regnskapet for 2019.
  • Det er videre vært nødvendig å øke opp bemanning for møte endrede driftsforutsetninger for 1 avdeling ved Sunndal Helsetun.
  • Nye brukere ved habiliteringstjenesten med omfattende omsorgsbehov
  • Igangsatte utviklingstiltak i samarbeid med KS, for å kunne drifte tjenesten i fremtiden med lavere ressurser. Innvilget tilskudd for disse tiltakene vil utbetales og tilføres regnskapet i 2020.

Pleie- og omsorgstjenesten har i dag en ressursbruk som overskrider tildelte økonomiske rammer. For å få fremtidige budsjetter i balanse må PLO vri sitt tjenestetilbud over mot tiltak som er mindre ressurskrevende enn dagens løsninger. Tjenesten må også sørge for å opparbeide reserver i budsjettene som gjør at en kan dekke ekstraordinære behov uten tilleggsbevilgninger.
 


Noen begivenheter i 2019

Behandling av søknader om institusjonsplass:  22 søknader om langtidsplass i 2019. 14 innvilget, 3 ble avslått og 4 ble satt på vurderingsliste. 3 av disse har fått langtidsplass og 1 står fortsatt på vurderingsliste. I 2016 ble det behandlet 55 søknader, 36 i 2017 og 26 i 2018. Flere får tjenester lenger hjemme og bofellesskap med muligheter for heldøgns tjenester er et godt alternativ til de som ikke kan bo hjemme lenger.

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA): 7 personer har innvilget BPA ved utgangen av 2019, det utgjør 10.7 årsverk. 8 personer hadde innvilget vedtak om BPA ved utgangen av 2018, det utgjorde 10,4 årsverk. I  2017 hadde 6 personer innvilget BPA og det utgjorde 6,4 årsverk.

Utskrivningsklare pasienter på sykehus: I 2019 ble det registrert 19 utskrivningsklare pasienter i sykehus. Det er 5 døgn mer enn i 2018, men det er et lavt all sammenlignet med mange andre kommuner. Dette er pasienter som ikke kan skrives ut direkte til hjemmet. Tjenesten har som mål å få på plass hjemmerehabilitering for å tilby rehabilitering i hjemmet i stedet for på institusjon.

Omsorgsboliger: Det ble behandlet 9 søknader i 2019. 2 fikk avslag og 7 ble innvilget. Ingen ledige omsorgsboliger pr. tiden.

Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring: Totalt 21 brukere fikk tilbud om hverdagsrehabilitering i 2019. 16 av disse fullførte rehabiliteringsforløpet på 6 uker. Alle får utført tester og satt mål før oppstart. Ved avslutning testes de på nytt etter 6 uker. Test viser forbedringer både i funksjon og tilfredshet. Det foretas også en beregning på bistandsbehov i timer før og etter gjennomgått opptrening, den viser at det er en reduksjon på 68,5 timer pr. uke.

21 i brukere pr. år er nært opp til det antall brukere det er kapasitet til med de 5 timene daglig som er satt av til tiltaket. Det er brukere som venter på å få komme i gang med hverdagsrehabilitering. En ser at dette har stor effekt og betydning for den enkelte og det sparer tjenesten med redusert behov for bistand. Vi forsøker derfor å sette av 2 timer til pr. dag slik at det kan tas inn flere brukere.

Avvikling av midlertidige langtidsplasser: De 8 midlertidige sengeplassene ble avviklet innen august 2019. Korttidsavdelingen har i snitt gjennom året hatt ledige plasser. Ved utgangen av året og inn i 2020 har det vært mer press på plassene og presset fra sykehuset har vært større. Ved utgangen av året var det bare 3 pasienter med vedtak om langtidsopphold ved korttidsavdelingen.

Avvikling av nattevakt helsetunet bofellesskap: Avvikling av nattevakt ved helsetunet bofellesskap ble vedtatt med halvårs effekt i 2019. Dette ble ikke effektuert før i februar 2020. Nattevaktressursene i hjemmesykepleien og langtidsavdelingene samarbeider om tilsyn på natt ved helsetunet bofellesskap.

Administrativ omorganisering: Det har pågått et arbeid i 2019 med å se på fremtidig organisering av pleie- og omsorgstjenesten og helse- og barneverntjenesten. Det ble vedtatt navneendring til helse- og omsorgstjenesten og helsetjenesten. Sone psykisk helse flyttes over til helsetjenesten fra januar 2020. Habiliteringsavdelingene skal flyttes over til helsetjenesten fra januar 2021. I løpet av 2020 skal det foretas en gjennomgang av organisering, ledelse og tjenesteomfang i habilitering. Sone psykisk helse har parallelt med dette arbeidet jobbet med å spisse tjenestene med økt fokus på forebygging og egenmestring.

Velferdsteknologi: Arbeidet med innføring av eLås pågår. Det har tatt lengre tid en ønsket, men det har vært vanskelig å prioritert arbeidet. Medisindispensere til hjemmeboende er tatt i bruk, men ikke i så stor skala at vi kan se noen gevinst av det ennå. Innføring av Lifecare eRom i institusjonen har stoppet opp grunnet utfordringer med nettilgang. IT-avdelingen jobber med å løse problemet. Gammelt sykesignalanlegg ved helsetunet er skiftet ut. Det er tatt i bruk sensorløsninger for å forhindre fall i flere avdelinger.

Forbedringsarbeid: Tjenesten har gjennomført opplæring i bruk av K-LEAN i hele tjenesten. Tre ressurspersoner blant ledelsen er opplært, alle avdelinger og soner har utpekt forbedringsagenter. Alle avdelinger og soner har fått opplæring i gjennomføring av verdistrømsanalyser for å se på arbeidsmåter og det er gitt opplæring i bruk av tavlemøter. Alle avdelinger og soner skal starte opp tavlemøter.

Demensomsorg: Demenskoordinator har funger i 100 % stilling i hele 2018 og er godt i gang med målrettetarbeid i demensomsorgen. Arbeidet med innføring av Tiltakspakke Demens i hjemmesykepleien er i gang. Dette vil systematisere observasjoner og tiltak for hjemmeboende. Ved avdeling E er VIPS som arbeidsmodell innført. Dette er en modell for å implementere personsentrert omsorg. Alle ansatte får opplæring i personsentret omsorg. Det er også igangsatt opplæring i miljøterapi for ansatte. Dagtilbudet ved Prestjordet dagsenter er økt opp. Siste året har det vært vanskelig å opprettholde de 4 avlastningsplassene som er avsatt på grunn av at det har vært knapphet på langtidsplasser for de med behov for skjerming. Det er også i perioder vanskelig å legge til rette for ekstra skjerming for de som har behov for det, dette gjelder både bygningsmessig og bemanningsmessig. Dette må ses med i den fremtidige planleggingen av demensomsorgen.

Videolegevakt: Lokalitet og utstyr til videolegevakt er klart. Sykepleiere ved korttidsavdelingen har gjennomført opplæring som planlagt. Prosjektgruppen har utsatt oppstart.

Sykefravær: Tjenesten hadde en totalt sykefravær på 8,5 % i fjor. I 2018 var sykefraværet på 10,9 og 2017 8,7. Med bakgrunn i økt sykefravær i 2018 ble det satt i gang et sykefraværsprosjekt på 3 avdelinger i institusjoner. Det er etablert et tett samarbeid med NAV, NAV arbeidslivssenter, bedriftshelsetjenesten, hovedverneombud og hovedtillitsvalgte. NAV har faste møtetider ved helsetunet for lederstøtte i sykefraværsoppfølging. Det er utarbeidet retningslinjer og system for systematisk oppfølging. Prosjektet vil bli videreført til andre avdelinger og soner trinnvis i løpet av 2020.


Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status

Utarbeide felles plan for alle helse- og omsorgstjenester

Delta i arbeidet med utvikling av felles helse- og omsorgsplan sammen med Helse- og barneverntjenesten og NAV Arbeidet har ikke vært prioritert siden våren 2019.  Ikke tilfredsstillende
God brukermedvirkning
 
Innføre «Hva er viktig for deg nå» prinsippet i alt arbeid i tjenesten Fast spørsmål i all kartlegging i saksbehandling. Dokumenteres i brukerstatus til alle pasienter Tilfredsstillende

 

God pasientsikkerhet

Benytte pasientsikkerhetsprogrammet 24/7 innenfor området fallforebygging Avdelingene har stort fokus på forebygging av fall. På noen avdelinger dokumenteres fall og gjøres synlig i avdelingen. Det utføres individuell kartlegging av fallfare og tiltak iverksettes. Alle avdelinger har tatt i bruk ulike sensorløsninger for å forebygge for forhindre/redusere fall. Delvis tilfredsstillende

Innføre helhetlige pasientforløp i hjemmesykepleien (HPH)

Er satt i system og innført. Tilfredsstillende

Utvikle tilbudet i habilitering

Tilby ambulante tjenester til hjemmeboende

Gjennomført Tilfredsstillende

Utvikle avlastningstilbudet til hjemmeboende barn og unge

Bofellesskapet i Auragata er tatt i bruk til formålet. Fast turnus i avlastningen er på plass.

Tilfredsstillende

Innføre velferdsteknologiske løsninger til gode og effektive tjenester

Vurdere innføring av apper til bruk for oppfølging av personer med utviklingshemming eller Autisme spekter-diagnose

Fått avslag på søknad om midler. Ikke kommet lenger i arbeidet.

Ikke tilfredsstillende

Utvikle tilbudet til hjemmeboende eldre

Organisere ressurser i hjemmebaserte tjenester slik at Ringveien omsorgsboliger blir døgnbemannet

Ressursene gjennom døgnet er organisert slik at behovet gjennom hele døgnet blir ivaretatt.

Tilfredsstillende
Økt fokus på forebyggende arbeid i psykisk helse Starte arbeidet med innføring av Rask Psykisk Helsehjelp i samarbeid med Frisklivssentralen i Helse- og barneverntjenesten Fått avslag på midler til Rask psykisk helsehjelp fra Helsedirektoratet. To ansatte starter opp med utdanning våren 2020. Delvis tilfredsstillende
Sikre nødvendig kompetanse blant alle ansatte Forbedre opplæringen av ansatte med utvikling av sjekklister og systematisering av opplæring Plan for opplæring er utarbeidet for avd./sone. KS læring er tatt i bruk. Sjekklister er innført. Tilfredsstillende
HMS/fag: gode rutiner for internkontroll Stimulere til sikkerhetskultur og aktiv bruk av Compilo i forhold til ROS-analyser, prosedyrer og avvik

Tre kvalitetsutvalg i tjenesten jobber systematisk med internkontroll. Omfattende arbeid å sikre revidering av prosedyrer og avdekke behov for nye. Vanskelig å få avsatt nok fokus og tid til dette arbeidet.

Delvis tilfredsstillende

 

Viktige oppgaver framover

  • Kontinuerlig forbedringsarbeid og fokus på innføring av velferdsteknologiske løsninger
  • Økt fokus på brukermedvirkning, rehabilitering, mestring, aktivitet og opplevelse


Kostratall

  Sunndal 2018 Sunndal 2019 Komm.gr 11 2019 Norge 2019
Institusjon, kr. pr institusjonsplass 1 229 615 1 288 750 1 270 759 1 274 626
Innbyggere 80 år+ i institusjon 18,2      
Hjemmetjeneste, kr. pr. bruker 222 660      
Pleie/omsorg, kr. pr. innbygger 80+ år 462 207 484 788 478 008 425 234
Andel ansatte med fagutdanning 81      


Oversikten viser at kostnadene pr. institusjonsplass har økt fra 2018 til 2019 og ligger nå over kommunegjennomsnittet og kommunegruppe 11. Den viktigste forklaringen til dette er at 8 midlertidige plasser ble avviklet i løpet av august 2019. Kostnadene til drift av disse inngår i grunnlaget men er fordelt på antall plasser pr. 31.12.2019.

Andel årsverk med helsefaglig utdanning har økt fra 85% til 88% og ligger høyt over landsgjennomsnittet og Kommunegruppe 11.

Manglende sammenligningstall for omsorgstjenesten. Se informasjon fra SSB under;

Manglende data fra KPR

Data om tjenester og tjenestemottakere i omsorgstjenesten er foreløpig ikke tilgjengelig. Statistikken blir oppdatert så snart tall for 2019 er klare for publisering gjennom KOSTRA og i statistikkbanken.

Statistisk sentralbyrå har dessverre ikke mottatt data fra Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) i tide for tilrettelegging, kvalitetssikring og frigivning av 2019-tall ved KOSTRA-publiseringen 16. mars.

Dataene fra KPR inneholder informasjon om tjenester og tjenestemottakere i den kommunale omsorgstjenesten. Informasjonen brukes i ulike nøkkeltall, indikatorer og tabeller som publiseres gjennom KOSTRA, og inngår i statistikk over omsorgstjenester.

SSB samarbeider tett med Helsedirektoratet for å få datagrunnlaget på plass, med formål å tilrettelegge for frigivning av fullstendig statistikk så snart som mulig og senest ved KOSTRA-publiseringen 15. juni. SSB kommer tilbake med nærmere informasjon om publiseringstidspunkt.