Hovedmål 2019
- Kontinuerlig forbedringsarbeid og fokus på innføring av velferdsteknologiske løsninger
- Økt fokus på brukermedvirkning, rehabilitering, mestring, aktivitet og opplevelser
Regnskap
| Regnskap og budsjett | Bemanning |
| Regnskap | Rev. budsjett | Forbruk % | Årsverk | Ansatte | Andel heltid % | Andel kvinner % |
2018 | 194,9 mill. | 189,0 mill. | 105 | 252 | 363 | | |
2019 | 208,6 mill. | 201,6 mill. | 103 | 251 | 363 | | |
Kommentar: Pleie- og omsorgstjenesten har et samlet merforbruk på 7 mill. kroner i forhold til tildelt justert budsjettramme ved utgangen av året. Av dette utgjør reguleringspremie for økte pensjonskostnader i forhold til budsjettforutsetningene med 6,3 mill. kroner.
I tillegg er tjenestens budsjett regulert for å dekke opp merforbruk knyttet til bla. følgende forhold.
- Justert statlig tilskudd for ressurskrevende tjenester 2018, med 2,8 mill. kroner. Gir effekt i regnskapet for 2019.
- Det er videre vært nødvendig å øke opp bemanning for møte endrede driftsforutsetninger for 1 avdeling ved Sunndal Helsetun.
- Nye brukere ved habiliteringstjenesten med omfattende omsorgsbehov
- Igangsatte utviklingstiltak i samarbeid med KS, for å kunne drifte tjenesten i fremtiden med lavere ressurser. Innvilget tilskudd for disse tiltakene vil utbetales og tilføres regnskapet i 2020.
Pleie- og omsorgstjenesten har i dag en ressursbruk som overskrider tildelte økonomiske rammer. For å få fremtidige budsjetter i balanse må PLO vri sitt tjenestetilbud over mot tiltak som er mindre ressurskrevende enn dagens løsninger. Tjenesten må også sørge for å opparbeide reserver i budsjettene som gjør at en kan dekke ekstraordinære behov uten tilleggsbevilgninger.
Noen begivenheter i 2019
Behandling av søknader om institusjonsplass: 22 søknader om langtidsplass i 2019. 14 innvilget, 3 ble avslått og 4 ble satt på vurderingsliste. 3 av disse har fått langtidsplass og 1 står fortsatt på vurderingsliste. I 2016 ble det behandlet 55 søknader, 36 i 2017 og 26 i 2018. Flere får tjenester lenger hjemme og bofellesskap med muligheter for heldøgns tjenester er et godt alternativ til de som ikke kan bo hjemme lenger.
Brukerstyrt personlig assistanse (BPA): 7 personer har innvilget BPA ved utgangen av 2019, det utgjør 10.7 årsverk. 8 personer hadde innvilget vedtak om BPA ved utgangen av 2018, det utgjorde 10,4 årsverk. I 2017 hadde 6 personer innvilget BPA og det utgjorde 6,4 årsverk.
Utskrivningsklare pasienter på sykehus: I 2019 ble det registrert 19 utskrivningsklare pasienter i sykehus. Det er 5 døgn mer enn i 2018, men det er et lavt all sammenlignet med mange andre kommuner. Dette er pasienter som ikke kan skrives ut direkte til hjemmet. Tjenesten har som mål å få på plass hjemmerehabilitering for å tilby rehabilitering i hjemmet i stedet for på institusjon.
Omsorgsboliger: Det ble behandlet 9 søknader i 2019. 2 fikk avslag og 7 ble innvilget. Ingen ledige omsorgsboliger pr. tiden.
Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring: Totalt 21 brukere fikk tilbud om hverdagsrehabilitering i 2019. 16 av disse fullførte rehabiliteringsforløpet på 6 uker. Alle får utført tester og satt mål før oppstart. Ved avslutning testes de på nytt etter 6 uker. Test viser forbedringer både i funksjon og tilfredshet. Det foretas også en beregning på bistandsbehov i timer før og etter gjennomgått opptrening, den viser at det er en reduksjon på 68,5 timer pr. uke.
21 i brukere pr. år er nært opp til det antall brukere det er kapasitet til med de 5 timene daglig som er satt av til tiltaket. Det er brukere som venter på å få komme i gang med hverdagsrehabilitering. En ser at dette har stor effekt og betydning for den enkelte og det sparer tjenesten med redusert behov for bistand. Vi forsøker derfor å sette av 2 timer til pr. dag slik at det kan tas inn flere brukere.
Avvikling av midlertidige langtidsplasser: De 8 midlertidige sengeplassene ble avviklet innen august 2019. Korttidsavdelingen har i snitt gjennom året hatt ledige plasser. Ved utgangen av året og inn i 2020 har det vært mer press på plassene og presset fra sykehuset har vært større. Ved utgangen av året var det bare 3 pasienter med vedtak om langtidsopphold ved korttidsavdelingen.
Avvikling av nattevakt helsetunet bofellesskap: Avvikling av nattevakt ved helsetunet bofellesskap ble vedtatt med halvårs effekt i 2019. Dette ble ikke effektuert før i februar 2020. Nattevaktressursene i hjemmesykepleien og langtidsavdelingene samarbeider om tilsyn på natt ved helsetunet bofellesskap.
Administrativ omorganisering: Det har pågått et arbeid i 2019 med å se på fremtidig organisering av pleie- og omsorgstjenesten og helse- og barneverntjenesten. Det ble vedtatt navneendring til helse- og omsorgstjenesten og helsetjenesten. Sone psykisk helse flyttes over til helsetjenesten fra januar 2020. Habiliteringsavdelingene skal flyttes over til helsetjenesten fra januar 2021. I løpet av 2020 skal det foretas en gjennomgang av organisering, ledelse og tjenesteomfang i habilitering. Sone psykisk helse har parallelt med dette arbeidet jobbet med å spisse tjenestene med økt fokus på forebygging og egenmestring.
Velferdsteknologi: Arbeidet med innføring av eLås pågår. Det har tatt lengre tid en ønsket, men det har vært vanskelig å prioritert arbeidet. Medisindispensere til hjemmeboende er tatt i bruk, men ikke i så stor skala at vi kan se noen gevinst av det ennå. Innføring av Lifecare eRom i institusjonen har stoppet opp grunnet utfordringer med nettilgang. IT-avdelingen jobber med å løse problemet. Gammelt sykesignalanlegg ved helsetunet er skiftet ut. Det er tatt i bruk sensorløsninger for å forhindre fall i flere avdelinger.
Forbedringsarbeid: Tjenesten har gjennomført opplæring i bruk av K-LEAN i hele tjenesten. Tre ressurspersoner blant ledelsen er opplært, alle avdelinger og soner har utpekt forbedringsagenter. Alle avdelinger og soner har fått opplæring i gjennomføring av verdistrømsanalyser for å se på arbeidsmåter og det er gitt opplæring i bruk av tavlemøter. Alle avdelinger og soner skal starte opp tavlemøter.
Demensomsorg: Demenskoordinator har funger i 100 % stilling i hele 2018 og er godt i gang med målrettetarbeid i demensomsorgen. Arbeidet med innføring av Tiltakspakke Demens i hjemmesykepleien er i gang. Dette vil systematisere observasjoner og tiltak for hjemmeboende. Ved avdeling E er VIPS som arbeidsmodell innført. Dette er en modell for å implementere personsentrert omsorg. Alle ansatte får opplæring i personsentret omsorg. Det er også igangsatt opplæring i miljøterapi for ansatte. Dagtilbudet ved Prestjordet dagsenter er økt opp. Siste året har det vært vanskelig å opprettholde de 4 avlastningsplassene som er avsatt på grunn av at det har vært knapphet på langtidsplasser for de med behov for skjerming. Det er også i perioder vanskelig å legge til rette for ekstra skjerming for de som har behov for det, dette gjelder både bygningsmessig og bemanningsmessig. Dette må ses med i den fremtidige planleggingen av demensomsorgen.
Videolegevakt: Lokalitet og utstyr til videolegevakt er klart. Sykepleiere ved korttidsavdelingen har gjennomført opplæring som planlagt. Prosjektgruppen har utsatt oppstart.
Sykefravær: Tjenesten hadde en totalt sykefravær på 8,5 % i fjor. I 2018 var sykefraværet på 10,9 og 2017 8,7. Med bakgrunn i økt sykefravær i 2018 ble det satt i gang et sykefraværsprosjekt på 3 avdelinger i institusjoner. Det er etablert et tett samarbeid med NAV, NAV arbeidslivssenter, bedriftshelsetjenesten, hovedverneombud og hovedtillitsvalgte. NAV har faste møtetider ved helsetunet for lederstøtte i sykefraværsoppfølging. Det er utarbeidet retningslinjer og system for systematisk oppfølging. Prosjektet vil bli videreført til andre avdelinger og soner trinnvis i løpet av 2020.
Rapport mål og tiltak
Mål | Tiltak | Rapport | Status |
Utarbeide felles plan for alle helse- og omsorgstjenester | Delta i arbeidet med utvikling av felles helse- og omsorgsplan sammen med Helse- og barneverntjenesten og NAV | Arbeidet har ikke vært prioritert siden våren 2019. | Ikke tilfredsstillende |
God brukermedvirkning | Innføre «Hva er viktig for deg nå» prinsippet i alt arbeid i tjenesten | Fast spørsmål i all kartlegging i saksbehandling. Dokumenteres i brukerstatus til alle pasienter | Tilfredsstillende |
God pasientsikkerhet | Benytte pasientsikkerhetsprogrammet 24/7 innenfor området fallforebygging | Avdelingene har stort fokus på forebygging av fall. På noen avdelinger dokumenteres fall og gjøres synlig i avdelingen. Det utføres individuell kartlegging av fallfare og tiltak iverksettes. Alle avdelinger har tatt i bruk ulike sensorløsninger for å forebygge for forhindre/redusere fall. | Delvis tilfredsstillende |
Innføre helhetlige pasientforløp i hjemmesykepleien (HPH) | Er satt i system og innført. | Tilfredsstillende |
Utvikle tilbudet i habilitering | Tilby ambulante tjenester til hjemmeboende | Gjennomført | Tilfredsstillende |
Utvikle avlastningstilbudet til hjemmeboende barn og unge | Bofellesskapet i Auragata er tatt i bruk til formålet. Fast turnus i avlastningen er på plass. | Tilfredsstillende |
Innføre velferdsteknologiske løsninger til gode og effektive tjenester | Vurdere innføring av apper til bruk for oppfølging av personer med utviklingshemming eller Autisme spekter-diagnose | Fått avslag på søknad om midler. Ikke kommet lenger i arbeidet. | Ikke tilfredsstillende |
Utvikle tilbudet til hjemmeboende eldre | Organisere ressurser i hjemmebaserte tjenester slik at Ringveien omsorgsboliger blir døgnbemannet | Ressursene gjennom døgnet er organisert slik at behovet gjennom hele døgnet blir ivaretatt. | Tilfredsstillende |
Økt fokus på forebyggende arbeid i psykisk helse | Starte arbeidet med innføring av Rask Psykisk Helsehjelp i samarbeid med Frisklivssentralen i Helse- og barneverntjenesten | Fått avslag på midler til Rask psykisk helsehjelp fra Helsedirektoratet. To ansatte starter opp med utdanning våren 2020. | Delvis tilfredsstillende |
Sikre nødvendig kompetanse blant alle ansatte | Forbedre opplæringen av ansatte med utvikling av sjekklister og systematisering av opplæring | Plan for opplæring er utarbeidet for avd./sone. KS læring er tatt i bruk. Sjekklister er innført. | Tilfredsstillende |
HMS/fag: gode rutiner for internkontroll | Stimulere til sikkerhetskultur og aktiv bruk av Compilo i forhold til ROS-analyser, prosedyrer og avvik | Tre kvalitetsutvalg i tjenesten jobber systematisk med internkontroll. Omfattende arbeid å sikre revidering av prosedyrer og avdekke behov for nye. Vanskelig å få avsatt nok fokus og tid til dette arbeidet. | Delvis tilfredsstillende |
Viktige oppgaver framover
- Kontinuerlig forbedringsarbeid og fokus på innføring av velferdsteknologiske løsninger
- Økt fokus på brukermedvirkning, rehabilitering, mestring, aktivitet og opplevelse
Kostratall
| Sunndal 2018 | Sunndal 2019 | Komm.gr 11 2019 | Norge 2019 |
Institusjon, kr. pr institusjonsplass | 1 229 615 | 1 288 750 | 1 270 759 | 1 274 626 |
Innbyggere 80 år+ i institusjon | 18,2 | | | |
Hjemmetjeneste, kr. pr. bruker | 222 660 | | | |
Pleie/omsorg, kr. pr. innbygger 80+ år | 462 207 | 484 788 | 478 008 | 425 234 |
Andel ansatte med fagutdanning | 81 | | | |
Oversikten viser at kostnadene pr. institusjonsplass har økt fra 2018 til 2019 og ligger nå over kommunegjennomsnittet og kommunegruppe 11. Den viktigste forklaringen til dette er at 8 midlertidige plasser ble avviklet i løpet av august 2019. Kostnadene til drift av disse inngår i grunnlaget men er fordelt på antall plasser pr. 31.12.2019.
Andel årsverk med helsefaglig utdanning har økt fra 85% til 88% og ligger høyt over landsgjennomsnittet og Kommunegruppe 11.
Manglende sammenligningstall for omsorgstjenesten. Se informasjon fra SSB under;
Manglende data fra KPR
Data om tjenester og tjenestemottakere i omsorgstjenesten er foreløpig ikke tilgjengelig. Statistikken blir oppdatert så snart tall for 2019 er klare for publisering gjennom KOSTRA og i statistikkbanken.
Statistisk sentralbyrå har dessverre ikke mottatt data fra Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) i tide for tilrettelegging, kvalitetssikring og frigivning av 2019-tall ved KOSTRA-publiseringen 16. mars.
Dataene fra KPR inneholder informasjon om tjenester og tjenestemottakere i den kommunale omsorgstjenesten. Informasjonen brukes i ulike nøkkeltall, indikatorer og tabeller som publiseres gjennom KOSTRA, og inngår i statistikk over omsorgstjenester.
SSB samarbeider tett med Helsedirektoratet for å få datagrunnlaget på plass, med formål å tilrettelegge for frigivning av fullstendig statistikk så snart som mulig og senest ved KOSTRA-publiseringen 15. juni. SSB kommer tilbake med nærmere informasjon om publiseringstidspunkt.