Hovedmål
Regnskap
| Regnskap og budsjett | Bemanning |
| Regnskap | Rev. budsjett | Forbruk % | Årsverk | Ansatte | Andel heltid % | Andel kvinner % |
2018 | 6,6 mill. | 7,2 mill. | 92 | 8,8 | 9 | 100 | 88 |
2019 | 5,2 mill. | 5,9 mill. | 89 | 6,3* | 7 | 70 | 85 |
*Tre av de faste stillingene har stått helt eller delvis vakant gjennom året og med ulike løsninger for vikariater. Samlet har avdelingen hatt en redusert ressurs på 1-1,5 årsverk i 2019
Kommentar: Regnskapet viser at tjenesten samlet ligger under budsjett. Dette skyldes hovedsakelig vakanser.
Noen begivenheter i 2019
Fra 1. januar ble to stillinger knyttet til lønn flyttet til Personalavdelingen.
I statsbudsjettet for 2019 ble det vedtatt at skatteoppkrever-funksjonen skal overføres til Skatteetaten fra 01.06.2020. Dette omfatter 1,5 årsverk.
Ut over dette har omfanget av vakanser og vikariater vært krevende for avdelingen.
Rapport mål og tiltak
Mål | Tiltak | Rapport | Status |
Digitalisering | Ta i bruk digitale løsninger etter hvert som de blir tilgjengelige via IKT Orkidè. Dette omfatter mellom annet at vi tar i bruk «digital dialog» med innbyggerne, som gjelder søknad om betalingsutsettelse. Dette kommer i tillegg til eksisterende løsning. Nye løsninger i VISMA har en kostnadsside. | «Digital dialog» er tatt i bruk, gjennom «Mine sider». Ingen nye løsninger gjort tilgjengelig via IKT Orkide. Ledergodkjenning av lønn før utbetaling tatt i bruk E-Bilag er delvis tatt i bruk Utvidet bruk av profiler i fakturabehandling. Forberedelser for bruk av bestilling ved bruk av strekkoder er igangsatt | Tilfredsstillende |
Faglig utvikling | Organisere arbeidet på en slik måte at flere får ta del i en faglig utvikling | Vakanser har medført stor omfordeling av arbeidsoppgaver. Dette har medført at flere har blitt involvert i nye prosesser, og med det oppbygging av ny kompetanse. | Tilfredsstillende |
LEAN | Ny hovedtaksering av eiendomskattetaksering er tema for LEAN | Arbeidet med LEAN/Eiendomsskatt ikke gjennomført. | Ikke tilfredsstillende |
Avvikskommentarer
På grunn av høyt fravær i avdelingen, har det vær mer fokus på løse kortsiktige utfordringer og daglig drift, og mindre på digitalisering enn planlagt. Vi er likevel fornøyd med resultatet for 2019 da endret oppgavefordeling har medført en faglig utvikling blant ansatte. Dette har videre gitt de ansatte større eierskap til oppgavene og større forståelse for sammenhenger innen økonomiarbeidet og egne oppgaver.
Viktige oppgaver framover