Økonomiavdelingen


Dette jobber vi med

Vi jobber mot et overordnet mål om god økonomistyring og regnskapsrapportering i Sunndal kommune. Dette gjør vi ved å gi hjelp og støtte internt slik at økonomistyringen blir god i hver enkelt stab og tjeneste.
Økonomiavdelingen har ansvar for lønnsutbetalinger, regnskap, fakturering og innkreving av kommunale avgifter, eiendomsskattekontoret - i tillegg skatteoppkrever for Sunndal og Oppdal kommuner.
Støttefunksjonen for innkjøp er tillagt økonomiavdelingen. En viktig del av dette arbeidet er kvalitetssikring av innkjøpsprosesser og å forankring av innkjøpsreglementet i organisasjonen, i tillegg til internkontroll på området.

Hovedmål 

  • Økt digitalisering
     

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2018 6,6 mill. 7,2 mill. 92 8,8 9 100 88
2019 5,2 mill. 5,9 mill. 89 6,3* 7 70 85

*Tre av de faste stillingene har stått helt eller delvis vakant gjennom året og med ulike løsninger for vikariater. Samlet har avdelingen hatt en redusert ressurs på 1-1,5 årsverk i 2019

Kommentar: Regnskapet viser at tjenesten samlet ligger under budsjett. Dette skyldes hovedsakelig vakanser.  

Noen begivenheter i 2019

Fra 1. januar ble to stillinger knyttet til lønn flyttet til Personalavdelingen.

I statsbudsjettet for 2019 ble det vedtatt at skatteoppkrever-funksjonen skal overføres til Skatteetaten fra 01.06.2020. Dette omfatter 1,5 årsverk. 

Ut over dette har omfanget av vakanser og vikariater vært krevende for avdelingen.

Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status
Digitalisering 

Ta i bruk digitale løsninger etter hvert som de blir tilgjengelige via IKT Orkidè. Dette omfatter mellom annet at vi tar i bruk «digital dialog» med innbyggerne, som gjelder søknad om betalingsutsettelse. Dette kommer i tillegg til eksisterende løsning.  

Nye løsninger i VISMA har en kostnadsside. 

«Digital dialog» er tatt i bruk, gjennom «Mine sider». 

Ingen nye løsninger gjort tilgjengelig via IKT Orkide. 

Ledergodkjenning av lønn før utbetaling tatt i bruk 

E-Bilag er delvis tatt i bruk 

Utvidet bruk av profiler i fakturabehandling. 

Forberedelser for bruk av bestilling ved bruk av strekkoder er igangsatt 
Tilfredsstillende
Faglig utvikling  Organisere arbeidet på en slik måte at flere får ta del i en faglig utvikling  Vakanser har medført stor omfordeling av arbeidsoppgaver. Dette har medført at flere har blitt involvert i nye prosesser, og med det oppbygging av ny kompetanse.  Tilfredsstillende
LEAN Ny hovedtaksering av eiendomskattetaksering er tema for LEAN 

Arbeidet med LEAN/Eiendomsskatt ikke gjennomført. 

Ikke tilfredsstillende


Avvikskommentarer

På grunn av høyt fravær i avdelingen, har det vær mer fokus på løse kortsiktige utfordringer og daglig drift, og mindre på digitalisering enn planlagt. Vi er likevel fornøyd med resultatet for 2019 da endret oppgavefordeling har medført en faglig utvikling blant ansatte. Dette har videre gitt de ansatte større eierskap til oppgavene og større forståelse for sammenhenger innen økonomiarbeidet og egne oppgaver.

Viktige oppgaver framover

  • Økt bruk av digitale plattformer

  • Opplæring i allerede innkjøpt programvare i hele virksomheten