Grunnskoletjenesten


Dette jobber vi med

Liv Ingrid Horvli, skolesjefGrunnskoletjenesten er ansvarlig for drift av kommunens grunnskoler og skolefritidsordninger, logopeditjeneste og spesialundervisning for voksne. Sunndal kommune satser på barn og ungdom, med en god skole som fundamentet. Vårt hovedmål er å skape lærende, inkluderende og kreative skolemiljø der barn og unge har lyst til å lære mer.  Og vår visjon er at skolene i Sunndal kommune skal være – et trygt sted for læring.

Hovedmål i 2019

  • Læringsmiljøet i Sunndalsskolen fremmer helse, trivsel og læring for alle.
  • Sunndalsskolen gir elevene fremtidsrettet opplæring av høy kvalitet.


Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2018 95,0 mill. 97,6 mill. 97 124 154 72 79
2019 99,9 mill. 98,8 mill. 101 127 142 76 81

Kommentar: Regnskapet viser et merforbruk på om lag 1 mill. kroner, noe som utgjør 1 % av budsjett.

Noen begivenheter i 2019

Newtonrommet: Under Sunndalskonferansen i juni hadde vi offisiell åpning av Newtonrommet med ordfører og fabrikksjef på Hydro til stede. For barn og elever hadde vi åpning 29. mai med besøk av Andreas Wahl. Denne dagen var mere enn 120 barn og elever innom Newtonrommet og aktiviteter arrangert av Wahl på velfredshuset. Rommet er nå i full drift og vi tar imot barn fra barnehage, elever fra grunnskole og videregående skole. Vi tar også imot elever fra andre kommuner og lokale bedrifter.

Ungdomsarbeid: I året som har gått har vi hatt ett tett samarbeid med spesielt kultur- og helsetjenesten rundt ungdommene i kommunen. I mars hadde vi et folkemøte angående bekymringsfulle endringer i ungdomskulturen. Folkemøtet ble veldig positiv mottatt i lokalsamfunnet, og mange tiltak kom opp i kjølevannet av møtet. Natt MOT mai, som samla nesten alle elevene på ungdomsskolen, var et tiltak for å holde ungdommene borte fra russefeiringa som starter natt til 1. mai.  I samarbeid med kulturtjenesten startet vi også opp med «Kveldskråker». Det er frivillige voksne som går i sentrum hver fredag for å være til hjelp og støtte for ungdommene våre.

Samskaping: Vi har arrangert «Stormøte», og «Kveldsmøter» på alle skolene. Dette er samskapingsmøter med representanter fra lokalt næringsliv, politikere, foreldre, frivillige lag og organisasjoner, elever og ansatte. I 2019 arbeidet vi med å utarbeide tiltak til målene vi har satt.

Utviklingsgrupper i skolene: Hver skole har etablert utviklingsgrupper, som samarbeider med rektor om å lede utviklingsarbeidet ved skolen. Utviklingsgruppene har fokus på utvikling av felles praksis, møtes jevnlig, og består av rektor, inspektør, utviklingslærere, plasstillitsvalgt og PPT. Det har vært spesielt viktig å involvere PPT i utviklingsgruppene, for å løfte frem fokus på det felles systemretta arbeidet.

Sunndalsskolen har organisert felles utviklingsarbeid i ulike nettverk: Utviklingslærernettverk språk/skriving (felles fagnettverk med barnehage), oppvekstnettverk (felles ledernettverk med barnehage, bestående av utviklingsgruppene i barnehage og skole), sosiallærernettverk og nettverk for IKT-ansvarlige og regneveiledere. Nettverkene består av ansatte fra skolene (og barnehagene), og arbeider på vegne av skoleledergruppa. Målet med organisering i nettverk er utvikling gjennom fokus på kompetanse og involvering, fremfor top-down styring.

Nordmørsløftet er en fagdag for barnehage og skole som arrangeres årlig på Nordmøre. Tradisjonelt har ansatte i barnehage og skole vært delt og samlet hver for seg denne dagen. I august 2019 ble Nordmørsløftet for første gang arrangert som en felles fagdag for ansatte i alle barnehager og skoler på Nordmøre. På grunn av det store antallet samla ansatte ble flere arrangement gjennomført parallelt, og kommunene på Nordmøre samarbeidet i klynger om hver sine arrangement. Sunndal hadde ansvar for fagdagen på vegne av Sunndal og Tingvoll. Arbeid med språk/skriving og læringsmiljø stod i fokus, og vi hadde blant annet besøk av Forandringsfabrikken. Samla deltok omtrent 450 ansatte på fagdagen i Sunndal.

I 2019 har fokuset i tillegg vært på å forberede Fagfornyelsen/LK20, som er en omfattende revidering av læreplanen LK06. I forbindelse med dette arbeidet har det vært arrangert en rekke felles fagdager for Sunndalsskolen. På disse fagdagene har lærerne arbeidet i grupper på tvers av skoler, med felles fokus om å utvikle praksis i tråd med de vedtatte læreplanene i LK20. 

Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status

Gode læringsmiljø for alle

Aktivt arbeid med forståelse av- og praksisendringer i tråd med- ny overordnet del i læreplan for grunnskolen.

Har gjennomført skolering på årets fagdager. 1 i samarbeid med Nettverk Nordmøre og 1 kommunalt. 

Tilfredsstillende
Godt læringsutbytte for alle elever      
Tidlig innsats Elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, gis raskt tilbud om intensiv opplæring for å unngå at læringsvanskene utvikles og forsterkes. Intensiv opplæring skal være en del av den ordinære tilpassede opplæringa. Lese- og regneveiledere har nettverk på tvers av skoler og arbeider med temaet. Utviklingslærernettverk på tvers av barnehage og skole Delvis tilfredsstillende
Videreutvikle lese- og regneveilederne gjennom nettverk og nytte PPT mer ute på skolene i systemarbeid der elevene er. Nettverk gjennomføres. Har ikke fått nyttet PPT mer ute på skolene. Delvis tilfredsstillende
Redusere gapet mellom standpunktkarakterer og eksamenskarakterer på 10.trinn. Har fokus på varierte vurderingsformer. Vektlegger at elevene kan be om ny vurdering frem til standpunkt settes. Delvis tilfredsstillende
Framtidsretta skoler Bredt sammensatt deltakelse i Sammen skaper vi fremtiden for  engasjement i lokalsamfunnet om barns læring og utvikling.

Har gjennomført «stormøter» på kommunalt nivå og kveldsmøter på alle enhetene og for tjenesten knyttet il å sette tiltak til mål .

 

Tilfredsstillende
Etablere Newtonrom for god realfagskompetanse hos elever og ansatte. Rommet er etablert og satt i drift. Tilfredsstillende
Godt lederskap Lederutvikling gjennom kommunalt program og sammen med universitet og høgskoler gjennom Nettverk Nordmøre. Har hatt samlinger for mellomledere kommunalt og gjennom «Lederutvikling for skoler og barnehager» i Nettverk Nordmøre. Tilfredsstillende
Kompetente medarbeidere Øke kompetansen i lese- og regneopplæring gjennom Nettverk Nordmøre i samarbeid med statlige kompetansesentre. Arbeidet med «læringsløype språk- og skriving» har startet i samarbeid med skrivesenteret ved NTNU. Gjennom bruk av Newtonrommet og IKT/regn.nettverket arb. med regning. Delvis tilfredsstillende
Godt arbeidsmiljø Videreutvikling av profesjonelle lærende fellesskap gjennom Sammen skaper vi fremtiden. Gjennomføres. Tilfredsstillende

Avvikskommentar:
Godt læringsutbytte: Arbeidet er gjennomført etter planen, men å utvikle og innarbeide systemet tar lengre tid, arbeidet videreføres derfor.

Kompetente medarbeidere: Arbeidet er gjennomført etter planen, men arbeidet med å videreutvikle medarbeideres kompetanse tar lengre tid. Arbeidet med «læringsløype språk og skriving» er en treårig satsing, arbeidet videreføres derfor.


Viktige oppgaver framover

  • Læringsmiljøet i Sunndalsskolen fremmer helse, trivsel og læring for alle.
  • Sunndalsskolen gir elevene fremtidsrettet opplæring av høy kvalitet.
  • Gode læringsmiljø for alle
  • Godt læringsutbytte for alle elever


Kostratall

  Sunndal 2018 Sunndal 2019

Komm.gr 11
2019

Norge 2019
Brutto driftsutg./elev grunnskolesektor 152 873 164 570 142 267 133 412
Andel netto driftsutg.til grunnskole 19,8 20,2 23,1 23,0
SFO, kr pr 6-9 åring 18 881 21 835 5 625 4 853
Elever pr. gruppe 1.-4. årstrinn 9,6 8,5 11,1 11,9
Elever pr. gruppe 5.-7. årstrinn 10,2 8,4 11,6 12,9
Elever pr. gruppe 8.-10. årstrinn 15,4 15,1 13,3 14,0
Elever med spesialundervisning (%) 7,4 5,7 8,4 7,8
Andel elever 6-9 år i SFO (%) 58,2 58,6 45,9 56,0

Kommentar: Kommunen bruker en lavere andel av tilgjengelige ressurser til grunnskole enn kommunegruppa og landet. Brutto driftsutgifter pr elev er høyere i Sunndal enn i de andre geografiske sammenligningsgruppene. Dette skyldes i stor grad skolestruktur som gir færre elever pr gruppe. Høye netto utgifter til SFO skyldes små enheter, åpningstider og svært lav brukerbetaling. Lavere andel elever med spesialundervisning kan også i noen grad ha sammenheng med gruppestørrelse.