Status i Drivaregionen

Som tidligere år, er det først nærmere august det virkelig begynner å komme fisk til fangsthuset. Etter en litt trøblete start med sen flom og restart av anlegget, er vi nå i godt driv i fangsthuset - og de andre elvene i regionen.

Så langt i år har vi merket fisk den 18. juli og 25. juli i sperra. Mandag den 1. august er siste merkedag før behandling. Anlegget skal avstenges og desinfiseres, for så å startes igjen etter behandlingen er ferdig.

Litt om tall fra årets sesong. Den 18. juli var det 1 sjøørret og 17 laks.

Den 25. juli var det 8 sjøørret og 92 laks.  Det har altså ikke kommet så mange sjøørreter enda, men vi satser på at de kommer for fullt til etter behandlingen.

1 av sjøørretene er fanget til oss fra MJFF.

Som før har vi gått samarbeid med grunneiere og grunneierforeninger i regionen. Anlegget i Jordalsgrenda er også derfor i gang. I Usma har det ikke vært åpnet for vanlig fiske, men stamfisket er i gang. Vi har hentet fire sjøørreter fra Usma så langt. I Batnfjord er også burene på plass, og stamfisket etter ørret er startet opp.

To som står klare til å bli håva fra kummen. Inger Helene Sira  100 fisk ble merket den 25. juli Inger Helene Sira