Spennende besøk til genbanken på Haukvik.

Min første dag som lokal koordinator var i januar 2019. Dette betyr at jeg nå går inn i mitt femte år med innsamling av stamfisk av laks i Driva og Batnfjord, og fjerde år med sjøørret fra Batnfjord og Litldalselva, samt laks og sjøørret fra Usma. Travle år har det vært, hvor vi etter innsamling og oppbevaring, har strøket fisk og sendt rogn og melke til enten Hauvik, Herje eller Hamre. Derfor var det utrolig artig å besøke genbanken på Haukvik for meg og resten av karene som jobber i sperra. Vi fikk se konkrete resultater av jobben som er gjort.

Haukvik genbank As Inger Helene Sira

I tillegg til at bevaringsarbeidet har pågått i flere år i Drivaregionen, er i år også andre året av kjemisk behandling av Drivaregionen. Det betyr at reetableringsarbeidet etter plana skal settes i gang for fullt neste år. Når fisk strykes trenger genbanken kun en bestemt mengde befruktede rognkorn, men ofte strykes det mer enn den som trengs til genbanken. Dette kaller vi overskuddsrogn. Overskuddsrogna kan settes ut på ikke-anadrom strekning før den ordinære reetableringa igangsettes, og på ikke-anadrom strekning kan det kun settes ut sjøørretrogn. Så langt har man kunnet sette ut overskuddsrogn av sjøørret i Usma to ganger og Batnfjordselva en gang.  Det planlegges nytt utsett i vår. Det betyr at sjøørreten får en kick-start!

Roar og Bjørg jobber på genbanken, og viser fra klekkeriet til Gjermund, Esben, Tor, Svein og meg. Spennende for oss å komme å se hvor profesjonelle og flinke de er og hvor "bra" laksen "vår" har det! Inger Helene Sira

Fisken som settes ut i elva er avkom fra tidligere generasjoner (beste-, olde-, tippolde, tipptippolde-, og tipptipptippolde-foreldre) av den innsamla fisken. I reetableringa skal det settes ut rogn, plommesekkyngel og startfora yngel - dette for å spre risikoen i tilfelle rognutsettet eller yngelutsettet blir mislykka på grunn av flom eller noe anna.

Her er det markert på et kart hvilke elver som har fisk på anlegget på Haukvik. Inger Helene Sira Klekkesylindere med to familier fra Batnfjord. Inger Helene Sira

På genbanken på Haukvik ligger laksen fra Batnfjord, Usma og Driva. Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg her, så har TrønderEnergi starta opp arbeidet på Vermøy, hvor det nå ligger rogn som skal klekkes til yngel og settes ut i elva etter behandling.

I Jordalsgrenda skal det våren 2024 legges inn rogn som skal klekkes til plommesekkyngel før utsett i Usma, Batnfjordselva og Litldalselva. I tillegg skal det settes ut mange rognbokser i samtlige vassdrag etter friskmelding. Klekkeridrifta i Jordalsgrenda skal gjennomføres av oss som per i dag drifter sperra og Jordalsgrenda. Derfor var det svært nyttig å besøke genbanken for å se hva de gjør der.

Her var det mange sprekinger! Inger Helene Sira

Genbanken på Haukvik ligger ved Kyrksæterøra og har mange bestander (i hovedsak av laks) fra forskjellige vassdrag i Norge. Det var utrolig spennende å kunne få komme dit og lære litt om hva de driver med og hvordan de gjør det. Det er utrolig strengt regulert med tanke på hygiene og smitte, og hele anlegget var veldig proft organisert. Det var også utrolig inspirerende å få se igjen "barna" av de fiskene vi har hatt på besøk på fiskesperra og i Jordalsgrenda. Artig å se det konkrete resultatet av stamfisket og den innsatsen som er gjort i regionen over mange år, av mange ildsjeler.

Prosjektet går snart over i en ny og spennende fase - siste behandling og deretter reetablering før vi forhåpentligvis kan friskmelding regionen i 2028. Etter friskmelding skal reetableringsarbeidet pågå til +/- 2035, før bestandene er tilstrekkelig reetablert. I år er siste året med stamfiske fra elvene, og prosjektet skal gå over til å sette ut rogn, plommesekkyngel eller yngel i elvene på våren. I sperra skal vi fortsette saltbehandlingen av sjøørreten og flytte opp. Så langt har prosjektet samlet inn genetikk fra laksen og overskuddslaks har gått til Driva elveierlag. Etter behandling og før friskmelding, skal laksen flyttes nedom sperra.

Det er veldig strenge krav til hygiene for å unngå smitte på anlegget. Inger Helene Sira

Her kan du se filmer jeg har lasta opp av sprek yngel fra Usma, Batnfjord og Driva :)

Driva kan du se her.

Batnfjord kan du se her.