Sesongen i sperra 2023

Sesongen er omsider ferdig og begge anleggene er avstengt for denne gang. Sesongåpninga i juli/august kan vi trygt si var preget av mye, mye vann. Det gikk ras i området Snøvassmelan og det har vært stor flom i forbindelse med uværet Hans. For første gang ble sperreområdet formelt avstengt for ferdsel.

Uværett Hans slo til i det kjemisk behandling skulle starte. Opprigginga var ferdig, men det måtte rigges ned og opp igjen enda en gang før behandlinga kunne starte. Som i fjor skulle fangsthuset stenges og være tomt under behandlinga, for så å bli åpna igjen etterpå.

Veien stengt! Inger Helene Sira

Behandlinga måtte først utsettes på grunn av uværet Hans. I tillegg var det vått og høy vannføring underveis i behandlinga, som resulterte i at den tok lenger tid. Det betyr derfor at fangsthuset var avstengt en del lenger enn vi først hadde sett for oss. Men slike ting rår man ikke med, og heldigvis ble flommen mindre ille enn først antatt. Drammensregionen var hadde virkelig mye vann å stri med!

Fisk i trappa Inger Helene Sira

Her kommer noen tall fra sesongen i sperra:

Sjøørret:
Totalt har vi i år sluppet opp 268 ørret.  Av disse var 67% hunnfisk og 33% hannfisk, akkurat som tidligere år. Gjennomsnittslengden på sjøørretene var i år 60 cm, som er omlag 2,3 kg.

Det var 11 ørret fra 80 til 88 cm, som alle var hannfisk. Den største fisken vi har sluppet opp før årets sesong var 85 cm, så det ble en ny “rekord” i år med tanke på størrelse på sjøørret. Den største hunnfisken 77 cm. Vi har tidligere fortalt historien om gjengangeren 647.  I år kan vi nevne en ny sjøørret som har vært med oss lenge. Nr. 121 ble merka første år sperra var i drift - nemlig i 2017. Den har vært innom fangsthuset i årene 2019, 2021, og nå for fjerde gang i 2023. Utrolig gøy å se flere gjengangere hos oss.

Koordinator'n med nr. 121 Vegard P Sollien

Laks:
Årets sesong for laks var litt spesiell med tanke på at det har blitt påvist BKD i fjordsystemet hvor “vår” fisk går.  Her kan du lese mer om påvisninga i regionen på BKD på Mattilsynets sider. Derfor ble det ikke samlet inn fisk til genbanken fra Driva (og ikke før etter behandling i de andre vassdraga). All vår håndtering av fisk var tilpassa å redusere mulig smitterisiko.

I år kom det totalt 131 laks til sperra.  Av disse var det 32% smålaks, 43% mellomlaks og 25% storlaks. Nesten 9 av 10 smålaks var hannfisk, og 3 av 4 mellomlaks var hunnfisk. En slik kjønnsfordeling ser vi i mange av våre laksevassdrag  hos disse størrelsesklassene. Vi har hatt godt samarbeid med elveieralget om overskuddslaks i år også.

Alle rapportene fra behandlingen vil komme etter hvert og det blir spennende å se hvordan den kjemiske behandlinga har gått. Uansett utfall kan det være aktuelt med supplerende behandlingstiltak i 2024, siden det var påvist en lakseunge oppstrøms sperra med gyro på før årets behandling.

Mer informasjon om veien videre besluttes av Miljødirektoratet når de har fått alle rapporter og diskutert med de involverte partene i prosjektet.

Fisk som står under brua ved sperra Inger Helene Sira

Ellers vil jeg benytte anledninga til å takke alle sammen som har bidratt med smått og stort i prosjektet denne sesongen. Det er ikke få timer som er lagt ned.

Nå blir det (heldigvis) litt roligere framover, men jeg kommer tilbake med mer informasjon så snart jeg har den.

Med ønske om ei fredfull advents- og juletid,

Inger Helene