Sesongen 2022

Nå skal vi snart igangsette vannet i trappa etter en kortere vintersesong. Fjorårets sesong var rekordlang, og vi hadde fisk i anlegg fram til midten av desember. Årets sesong blir spennende med kjemisk behandling midt i!

Sperra fra nedsida Inger Helene Sira   Vannet blir satt på i trappa fredag den 24. juni, mens Jordalsgrenda skal åpnes 8. juli. Det har vært en relativt rolig vårflom i Driva så langt, og fisket har vært "godt" og det er fått fiske i vald nærmere sperra også. De siste årene har første fisk i anlegget vært helt i slutten av juni eller starten av juli.

Vi viderefører det gode samarbeidet med Molde jeger- og fiskeforening om stamfiske på sjøørret for oppflytt. Fangsthuset skal imidlertid gjennomgå kjemisk behandling, derfor blir det tomt der i store deler av august.

All laks fram mot behandling vil bli avlivet og gitt til Driva elveierlag etter skjellprøvetaking og merking.

Saltbehandling og oppflytt av sjøørret fortsetter også etter behandlingen i august. Nytt av året er et at to av oppflytta av sjøørret skal gjøres på Oppdal - ett tidlig og ett seint i sesongen.

Det vil gjennomføres et viktig og aktivt stamfiske i de andre elvene i Drivaregionen. Det vil bli særlig fokus på de elvene som skal rotenonbehandles. Der har vi godt samarbeid med Sunndal Jeger- og fiskeforening, Øksendal vilt- og fiskelag, Batnfjord Elveierlag og Molde jeger- og fiskelag.

Vi gleder oss på en spennende sesong! MJFF samler sjøørret i bur for saltbehandling. Randulf Tverfjell