Sen vårflom ga ekstra-arbeid i fangsthuset!

Forrige uke var det svært varmt - og i kombinasjon med mye regn - ble det skikkelig flom i Driva. Den var senere enn de siste tre årene, og det har aldri vært så stor flom etter at anlegget var satt på. Da ting roet seg, viste det at det nærmet seg 50-årsflom!

Det ble ført daglig tilsyn og rister og avløp ble renset hver dag under høy vannstand. Tirsdag skulle det egentlig avholdes en omvisning for noen utenlandske forskere, men denne ble avlyst da vannføringen steg mye hver time. Lokal koordinator deltar i kommunens krisestab ved flomsituasjon og har for øvrig godt samarbeid med vassdragsteknisk ansvarlig, Klungen i Svorka.

Flomtoppen var natt til onsdag, og ved ankomst på sperra midt på onsdagen var det tydelig at det hadde vært høy vannstand. Rusk og rask på deler av veien indikerer at vannet gikk helt opp dit.

Hovedrista inn til trappa var tett og vannet flommet opp gjennom ei lokk-rist, og vann vasket med seg sand og grus mellom fangsthuset og sperra. Ventilene inn i kummene var også relativt tette og det samme var avløp i kara.

Etter en travel ettermiddag fikk vi anlegget avstengt igjen. Det var ikke kommet fisk, og det bruker stort sett ikke komme fisk før i starten av juli. Selv om det var hektisk da det stod på, ser det ut som at en skikkelig rens har gjort at alt er som før i sperra.

I påvente av klar elv og mindre vannstand, og en eventuelt ny vannstandsøkning, tar vi sikte på å gjenåpne i sperra førstkommende fredag. Den 8. juli.

Ellers vil lokal koordinator nå ta en sommerferie og er klar til en spennende sensommer/høstsesong med bevaringsarbeid og behandling.

Det kommer ikke til å bli oppdatering på drivaregionen i sommerferien.

GOD SOMMER :)