Julehilsen med gledelig sjøørretnytt fra lokal koordinator

I år har det kommet fler sjøørret i Driva enn tidligere sesonger. Siden 2019 har det gått gradvis oppover med bestanden - noe som er veldig positivt. Selv om sjøørretbestanden fortsatt er i dårlig forfatning, er det gledelig at vi har satt "ny rekord" i antall sjøørret som er sluppet ut oppstrøms sperra. I tillegg har vi hatt fullt trøkk i de andre vassdragene, samt gjennomført den første kjemiske behandlinga. Det skal bli kjekt å ta juleferie i år!

stamfiske i Usma Inger Helene Sira

Men tilbake til sjøørreten i Driva. Vandringstrenden er lik, og flesteparten av ørretene kommer i perioden august-september, men det er selvsagt noen både før og etter. Den første sjøørreten ble tatt opp av kummene og merket den 18. juli. Den siste sjøørreten ble tatt opp av kummene og merket den 17. oktober. I år som i fjor, har Molde Jeger- og fiskeforening bistått med god hjelp i innsamling av sjøørret på valdene nedom sperra. Vi har også supplert med genetikk til genbank fra Drivalaks.

Fisk i Jordalsgrenda. Inger Helene Sira

Litt oppsummering og fakta om årets sjøørretsesong.

* Totalt 593 ørret flyttet opp, så vi nærmer oss 600!

* Snittvekt på all ørret som kom inn på sperra omlag 2,2kg

* 67% av fisken var hunnfisk, 33% hannfisk

* 126 fisk var mellom 3 og 5 kg

* 27 fisk var over 5kg

* Den største sjøørret var en hannfisk på 86 cm (ca 6,5kg)

Vi fikk i tillegg inn en "gammel traver", som var tilbake for fjerde gangen - nr. 647. Han har jeg skrevet en artikkel om tidligere, og den kan leses her

Utslipp av sjøørret. Inger Helene Sira

Årets sesong har definitivt vært prosjektets travleste sesong. Men fullt trøkk i alle vassdraga, med gode resultater for innsamling av de forskjellige bestandene til genbank. I tillegg har vi hatt tre hendelser med type ekstremvær. En ispropp på Grensehølen vi fulgte med i vinter, sen sommerflom som ga forviklinger for fangsthuset og ei helg med ekstreme mengder nedbør i høst.

Vi har hatt en veldig god stamfiskesesong i Litldalselva, som ble toppet med en stamfiskekveld sammen med Sunndal Jeger- og fiskeforening i slutten av oktober. Dette må være den gøyeste stamfiskekvelden jeg har vært med på. Det "kokte" med ørret, og vi tok mange ho-fisk, som vi virkelig trengte.

stamfiske! Inger Helene Sira

Vi hadde også flere gode kvelder i Usma, med den flinke gjengen som bor i Øksendalen. Der har også det vært et par fiskere som har skaffet masse fisk i løpet av sesongen og satt i bur. Så langt har vi fått masse flott sjøørret fra Usma, og ligger derfor godt an med den bestanden. Laks har vi hele tiden visst ville bli hard å få tak i, og dette er den bestanden som er i dårligst forfatning i regionen. Det er bra det er en en sesong med stamfiske igjen, slik at vi får prøve å samlet inn mer laks. Det har i alle fall ikke stått på innsatsen, det skal være sikkert.

I Batnfjorden ligger vi godt an med både laks og sjøørret, som er et resultat av iherdig arbeid fra lokale krefter. Molde Jeger- og fisk har også bidratt her. Her er det også mange timers arbeid med stamfiske med stang, garn og lys og håv. En av kveldene vi var der, tok vi så mange sjøørret (som vi virkelig trengte) at vi måtte avslutte fordi transportkaret var fullt! Gøy!

Det har også vært gjennomført kjemisk behandling i Drivaregionen, og så langt tyder dette på at det har gått bra. Vi gleder oss til neste år og forhåpentligvis den siste behandlingen, og oppstart av reetableringsarbeidet i de påfølgende år.

Fisk kommer fra sjømerda og til Jordalsgrenda etter behandling. Inger Helene Sira

Det er bare å glede seg til neste sesong!

Med dette ønsker jeg alle lojale lesere, rettighetshavere, fiskere, lokale samarbeidspartnere, prosjektmedarbeidere, de offentlige myndighetene (Statsforvalterne i Møre og romsdal og Trøndelag, Mattilsynet, Miljødirektoratet, Veterinærinstituttet og Sunndal kommune) som har ansvar for prosjektet på forskjellige måter ei riktig god jul og et godt nyttår!

Og en spesiell takk til mine lojale og pliktoppfyllende medarbeidere lokalt - Svein He, Svein Ha, Esben, Tor, Gjermund, Lars Erik, Roald og Egil Magne! Uten dere så hadde dette ikke gått :)

- Inger Helene

Assistenten med krøllene sjekker at fisken i sjømerda har det bra. Inger Helene Sira Vegard og Tore har elfisket i sidebekker i Driva før behandling. Tore Ulvund Elever i Batnfjorden som har deltatt på Stamfiske Privat