Godt besøkt møte om kjemisk behandling i Driva og Litldalselva

Torsdag 31. mars ble det arrangert åpent møte om kjemisk behandling i Driva og Litldalselva. Møtet var på rådhuset i Sunndal og det var representanter fra Miljødirektoratet, Veterinærinstituttet, Statsforvalteren i Møre og Romsdal, Mattilsynet og Sunndal kommune til stede (koordineringsgruppa i prosjektet)

I tillegg deltok Norsk institutt for naturforskning (NINA) og Norsk institutt for vannforskning (NIVA). Formålet med møtet var å informere om neste milepæl i prosjektet - nemlig kjemisk behandling av vassdraga Driva og Litldalselva.Mange besøkte møtet i går. Inger Helene Sira

Det deltok omlag 50 personer på møtet, mens 125 personer så møtet over streamingen på Kommune-tv. Statsforvalteren, Miljødirektoratet, Veterinærinstituttet og NIVA holdt presentasjoner om behandlingen.Jon Ivar Eikeland holdt innlegg på vegne av tiltakshaver, Statsforvalteren Inger Helene Sira  Dersom du ikke hadde mulighet til å følge møtet i går, kan du se på opptaket her. Helge Bardal fra VI snakket om hvordan behandlingen planlegges gjort. Inger Helene Sira

Presentasjonene fra møtet ligger her:

Miljødirektoratet (PDF, 3 MB)
Statsforvaltaren (PDF, 634 kB)
Veterinærinstituttet (PDF, 4 MB)
NIVA (PDF, 3 MB)

Det vil bli arrangert åpne møter i henholdsvis Øksendal og Batnfjord også.

Søknad om løyve til kjemisk behandling av vassdrag i smitteregion Driva for å utrydde lakseparasitten Gyrodactylus salaris frå regionen kan leses her (PDF, 626 kB).

Plan for Bevaring og reetablering av lokale laks- og sjøørretbestander ved bekjempelse av Gyrodactylus salaris i Drivaregionen kan leses her (PDF, 2 MB).

Utredning: Kjemiske tiltak mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris i Drivaregionen kan leses Vegard Sollien snakket om reetableringen etter behandlingen. Inger Helene Sira her. (PDF, 2 MB)