Foredrag for Sportsfiskelandslinja i Grong i regi av Nesset jakt- og sportsfiskarlag

I går hadde jeg gleden av å holde innlegg for en gjeng elveinteresserte ungdommer, samt relevante aktører i Eresfjorden.

Inger Helene Sira   Inger Helene Sira

Det er veldig nyttig å få litt påfyll hva som rører seg rundt om når det kommer til fisk. Blant annet et informativt foredrag fra Arkeoplan og skilting, samt få høre litt om Aura- og Mardølautbygginga og hvordan Eira var før det ble utbygd. Det ble også fortalt noen spennende historier og vist fra gammelt fiskeutstyr fra gammelt av i Eira.
 Veldig hyggelig å bli invitert til å snakke om gyroprosjektet også, både for å fortelle om hva gyrobekjempelsesprosjekter gjør og for å skape bevissthet rundt gyrodactylus salaris, faren for smitte og desinfisering. På lørdag kommer sportsfiskelandslinja i Grong på omvisning i sperra også.

PROGRAMMET

12.00 – 12.05    Velkommen – Nesset Jeger- og Sportsfiskarlag.

12.05 – 12.25    Sportsfiskelandslinja – Forteller om seg selv.

12.25 – 12.55    Arkeoplan – Skilting/ profilering i naturen.

13.00 – 13.30    Inger Helene Sira. Prosjektleder i Sunndal kommune – Orienterer om arbeidet i Drivaregionen.

13.35 – 14.00    Mareno Nauste. Laksefiskehistorie i Eira.

14.00                    Pause. Enkel servering.

14.20 – 14.50    Per Even Opsal - Aurautbyggingen/ Mardølautbyggingen og hvilke konsekvenser det hadde for vassdraget.

14.55 – 14.25    Oddvar Repstad. Fiskevelferdsansvarlig hos Salmon Evolution AS

15.30 – 15.50    Eira Elveeierlag – Forteller om seg selv og oppgavene de har.

Inger Helene Sira    Inger Helene Sira