Grunnskoletjenesten


Dette jobber vi med

Liv Ingrid Horvli, skolesjefGrunnskoletjenesten er ansvarlig for drift av kommunens grunnskoler og skolefritidsordninger, logopeditjeneste og spesialundervisning for voksne. Sunndal kommune satser på barn og ungdom, med en god skole som fundamentet. Vårt hovedmål er å skape lærende, inkluderende og kreative skolemiljø der barn og unge har lyst til å lære mer.  Og vår visjon er at skolene i Sunndal kommune skal være – et trygt sted for læring.

Hovedmål i 2018

  • Læringsmiljøet i Sunndalsskolen fremmer helse, trivsel og læring for alle.
  • Sunndalsskolen gir elevene fremtidsrettet opplæring av høy kvalitet.


Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2017 92,9 mill. 94,9 mill. 98 127 152 66 79
2018 95,0 mill. 97,6 mill. 97 124 154 72 79

Kommentar: Regnskapet viser et mindreforbruk på vel 2,5 millioner som ikke er reelt. Dette på grunn av at tilskudd fra Sunndal kommune til etablering av Newtonrom ble ført på driftsregnskapet og ikke som investering, der utgiftene er ført. Videre er det ført bruk av fond med et større beløp enn det som faktisk er brukt knyttet til det midlertidige bygget ved Sande skole. Det reelle mindreforbruket er på ca 35 000 kroner og utgjør omlag 3,5 promille av tildelte midler.
 

Noen begivenheter i 2018

Gode læringsmiljø og god psykisk helse har det vært jobbet aktivt med i tjenesten. Nytt kapittel 9A i Opplæringslova har gitt behov både for kompetanseheving og for revidering av rutiner.  Tjenesten har gjennomført kompetansetiltak for hele personalgruppa, for sosiallærernettverket og for ledere. Det er etablert samarbeid mellom sosiallærernettverket og kommunepsykologen på systemnivå, og deretter videre samarbeid ut på den enkelte skole. Dette har fungert svært godt, både for kompetanseheving og veiledning.

Det er etablert lese- og regneveiledere på den enkelte skole og nettverk for disse på kommunenivå. Disse brukes aktivt for å oppfylle nye lovkrav om tidlig innsats som trådte i kraft dette skoleåret.

Arbeidet med "Den gode oppveksteier/Sammen skaper vi fremtiden" er gjennomført med mange involverte. Det er utarbeidet mål for den enkelte enhet og for tjenestenivået ut fra fremtidsbildene. Det er videreutviklet trepartssamarbeid og utviklingsgrupper ved den enkelte skole og på kommunenivå. Arbeidet videreføres gjennom deltakelse i kompetanseutvikling Læringsløype språk og skriv, i samarbeid med Nettverk Nordmøre og skrivesenteret ved NTNU. Dette er en del av den nye statlige kompetansestrategien. Bakgrunn for valg av læringsløype, er utvikling vi ser på kartlegging av leseferdigheter over tid, samt kompetanse som forsvinner ved pensjonsavganger og som må erstattes. Arbeidet med organisasjonsutvikling videreføres som del av arbeidet med språk og skriving.

Arbeid med nye læreplaner er i gang. Tjenesten har gjennomført fagdager om den overordnede delen for personalet.

Newtonrommet under etablering:. De to Newtonlærerne har høsten 2018 deltatt i skolering, promotert og pilotert arbeid som del av forberedelser til oppstart av rommet. De har også gjort anskaffelser av utstyr og deltatt i planlegging av fysiske lokaler. De har fått etablert seg med kontor i Hydro sine lokaler.

Fire lærere ble tatt opp til videreutdanning i norsk eller engelsk gjennom statlig satsing på videreutdanning, Kompetanse for kvalitet. For første gang siden ordningen ble etablert fikk vi avslag fra Utdanningsdirektoratet på grunn av for få plasser på et norskstudie. Tre søkere ble ikke prioriterte lokalt på grunn av manglende budsjettdekning. Basisfagene har vært prioritert ved tilsettinger. Tre ansatte har deltatt i statlig satsing på lederutdanning for skoleledere. Mellomlederne har i tillegg deltatt i kommunal kursrekke, noe av dette også sammen med tillitsvalgte og verneombud.

Arbeidet med Den gode oppveksteier, Sammen skaper vi fremtiden og læringsløype språk- og skriv, har alle organisasjonsutvikling som delinnhold. Det har vært arbeidet med trepartssamarbeid og organisasjonsforståelse som det ene av to deler i prosjektene. Dette er ment å skulle gjennomsyre det daglige arbeidet i skolene.

Målform: Kommunestyret vedtok i mars 2018 endring av opplæringsmålet i Gjøra skolekrets til bokmål, etter at det ble gjennomført folkeavstemning i kretsen høsten 2017.

PPT: Antall barn og unge i de tre kommunene har gått ned, mens antall klientsaker holder seg relativt stabilt. Tallet på systemsaker i barnehage og skole øker. Styrets mål er at tjenesten skal arbeide mer med kompetanseheving og organisasjonsutvikling i barnehage og skole, særlig knytta til barn/ elever som har svakt læringsutbytte og lav trivsel. Nasjonale føringer og forskning støtter entydig en slik prioritering. Mer systemisk arbeid som siktemål å dyktiggjøre ansatte i barnehage og skole til å gi bedre tilpasset hjelp innenfor de ordinære rammene. Mangfoldet i elevgruppa skal ikke løses ved hjelp av spesialundervisning, men at det ordinære tilbudet i størst mulig grad tar hensyn til ulike læreforutsetninger.

For Sunndal har elevtallet gått ned i perioden 2014-2018, det samme har antall elever med spesialundervining. Andel timer spesialundervisning av antall lærertimer har derimot økt. Dette viser at de elevene som nå får spesialundervisning, får det i et større omfang enn tidligere.

Nesset kommune og Sunndal kommune sa opp samarbeidsavtalen med Tingvoll om felles PP-tjeneste fra 31.12.2019. Det må derfor gjøres et arbeid for å finne ut hvordan kommunen skal oppfylle kravene i Opplæringslov og Barnehagelov videre.

Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status

Gode læringsmiljø

Utvikle og implementere nye rutiner for  arbeid etter nytt kapittel 9A i Opplæringslova

.

Det er gjennomført kursdager for alle ansatte knyttet til elevenes læringsmiljø. Rutiner er oppdatert i tråd med nytt regelverk.

Tilfredsstillende
Tidlig innsats Lese- og regneveiledere på hovedtrinn iverksetter raskt tiltak når elever strever med grunnleggende ferdigheter Lese- og regneveiledere er etablert på hver skole for hovedtrinna. Det er også etabler nettverk på tvers av skolene for felles arbeid på tvers av skoler. Delvis tilfredsstillende

 

God psykisk helse

Kompetansetiltak for alle ansatte innenfor psykisk helse hos barn og unge Det er gjennomført fagdager for alle ansatte innenfor temaet. Tilfredsstillende
Framtidsretta skoler Delta aktivt i arbeidet med den gode oppveksteier 2040 gjennom trepartssamarbeid Arbeidet har i hovedsak vært knyttet til målskaping ut fra fremtidsbilder både på tjenestenivå og på enhetsnivå. Har valgt læringsløype språk- og skriving som felles tema for kompetanseutvikling for skoler og barnehager. Tilfredsstillende
God kompetanse Delta aktivt i regional etterutdanning i tråd med ny ordning. Deltakelse i Læringsløype språk og skriv gjennom Nettverk Nordmøre og i samarbeid med Skrivesenteret. (NTNU) Tilfredsstillende
Prioritere å oppfylle kompetansekrav i norsk, engelsk og matematikk gjennom videreutdanning og ved tilsettinger Prioritert dette ved videreutdanning og ved tilsetting. Tilfredsstillende
Lederutvikling Kompetanseheving både innad i tjenesten og gjennom fellestiltak i kommunen og Nettverk Nordmøre Gjennomført via Sammen skaper vi fremtiden og videreført gjennom Læringsløype språk- og skriv regionalt. Gjennom mellomlederutviklings-program kommunalt. Tilfredsstillende
Godt arbeidsmiljø Arbeid med felles organisasjonsforståelse Dette har vært arbeidet med både gjennom Sammen skaper vi fremtiden, gjennom lederutvikling og gjennom arbeidet med læringsmiljø. Delvis tilfredsstillende

 


Viktige oppgaver framover

  • Læringsmiljøet i Sunndalsskolen fremmer helse, trivsel og læring for alle.
  • Sunndalsskolen gir elevene fremtidsrettet opplæring av høy kvalitet.
  • Arbeide for godt læringsutbytte for alle elever
  • Delta i Sammen skaper vi fremtiden og jobbe for engasjement i lokalsamfunnet om barns læring og utvikling
  • Etablere Newtonrom for god realfagskompetanse hos elever og ansatte


Kostratall

  Sunndal 2017 Sunndal 2018

Komm.gr 12
2018

Norge 2018
Brutto driftsutg./elev grunnskolesektor 145 889 150 459 147 147 127 949
Andel netto driftsutg.til SFO pr. innb. 6-9 år 20,6 19,8 23,1 23,1
SFO, kr pr 6-9 åring 16 059 18 881 8 067 4 547
Elever pr. gruppe 1.-4. årstrinn 8,6 9,6 10,3 12,3
Elever pr. gruppe 5.-7. årstrinn 9,6 10,2 10,7 12,9
Gjennomsnittlige grunnskolepoeng 12,2 10,3 12,0 14,2
Elever med spesialundervisning (%) 7,1 7,4 8,8 7,9
Andel elever 6-9 år i SFO (%) 57,6 58,2 46,6 56,3

Kommentar: Vi bruker en lavere andel av tilgjengelige ressurser til grunnskole enn kommunegruppa og landet. Brutto driftsutgifter pr elev er høyere i Sunndal enn i de andre geografiske sammenligningsgruppene. Dette skyldes i stor grad skolestruktur som gir færre elever pr gruppe. Høye netto utgifter til SFO skyldes små enheter og svært lav brukerbetaling.