Driftsregnskapet

Driftsregnskapet presenteres etter forskriftsbestemte oppstillinger.  

Den første bevilgningsoversikten viser kommunens frie inntekter, samlet bruk på budsjettområdene, finanspostene, netto driftsresultat og disponeringene: 

Driftsregnskap 2020 

Frie inntekter 

Kommunens frie inntekter ble sterkt påvirket av pandemien. Skatteinngangen ble svekket med 1,6% fra 2019, mens det i budsjettet var lagt opp til 1,4% økning. Svekkelsen ble kompensert av staten og sammen med ekstra midler knyttet til pandemien økte skatt og rammetilskudd med ca 4 mill kr. Et annet usikkerhetsmoment var statstilskudd knyttet til flyktningebosetting. Dette endte opp på ca 25 mill kr som var prognosen fra 2. tertial, men ca 10 mill lavere enn opprinnelig budsjett.  

Finansinntekter og -utgifter 

Pandemisituasjonen medførte at styringsrenten hos Norges Bank og dermed også markedsrentene falt betydelig i løpet av året. Dette påvirker både inntekts- og utgiftssiden i budsjettet, men fikk størst effekt på utgiftssiden da kommunen har vesentlig mer lånegjeld enn innskudd og utlån.  

I november var avtalen knyttet til det ansvarlige lånet på 24 mill kr til Sunndal Energi ferdigforhandlet. Renten ble justert ned til en markedsrente, men samtidig startet selskapet å nedbetale lånet. Siden lånet opprinnelig kom fra oppbygget overskudd i tidligere Sunndal Kraftforsyning har kommunen anledning til å inntektsføre avdraget som utbytte i driftsregnskapet. 

Netto finansutgifter forbedret seg med dette ytterligere med ca 2 mill kr og endte opp ca 3,5 mill kr lavere enn opprinnelig budsjett. 

Disponeringer 

Mottatte tilskudd og andre midler fra eksterne med gitte vilkår må enten benyttes til formålet i budsjettåret eller settes av til bundne fond for bruk i senere år. Totalt ble det dermed satt av 11,5 mill kr til bundne driftsfond. I tillegg ble 1 mill kr overført til investeringsregnskapet som egenfinansiering. Dette medførte en bruk av disposisjonsfond på 14,3 mill kr i 2020. Dette var vesentlig lavere enn budsjettert, i hovedsak knytte til et betydelig bedre netto driftsresultat. 

Budsjettområdene 

Den andre bevilgningsoversikten viser regnskap og budsjett på det nivå kommunestyret har gitt sine netto bevilgninger til de ulike budsjettområdene: 

Driftsregnskap 2020 - budsjettområder 

Samlet viser denne tabellen et mindreforbruk på tjenestene på nesten 25 mill kr. Som tidligere nevnt utgjør reduserte utgifter til lønnsregulering og pensjon nesten 15 mill kr alene.  

Kommunedirektørens staber 

Flere av stabene har hatt stillinger som har stått vakant gjennom året. Noen av disse er også avviklet. I tillegg er det betydelige innsparinger i kurs/opplæring og reisevirksomhet, i hovedsak knyttet til pandemi-restriksjoner. En har også holdt igjen prosjektmidler knyttet til digitaliseringsprosjekter og andre utviklingsprosjekter. De tidligere nevnte innsparinger i lønnsoppgjør og pensjon ligger delvis i budsjettområdet til Kommunedirektøren og utgjør ca 4,1 mill kr. Totalt leverte stabene inkl. politisk og plan-, miljø og næring et mindreforbruk på ca 6 mill kr. 

Innvandrertjenesten 

Tjenesten har tilpasset virksomheten til redusert tilflytting av flyktninger med redusert intro-deltakelse og færre elever i voksenopplæringen. Dette må delvis også sees i sammenheng med reduserte statstilskudd. Totalt levere tjenesten et mindreforbruk på 4 mill kr i forhold til regulert budsjett og hele 10 mill kr ihht opprinnelig budsjett. 

Grunnskoletjenesten 

I grunnskoletjenesten utgjør reduserte pensjonsutgifter den vesentligste årsaken til et mindreforbruk på ca 2 mill kr samlet. I tillegg har utgifter til skoleskyss gått betydelig ned. Ellers leverte tjenesten ihht budsjett. 

Barnehagetjenesten 

Tjenesten klarte å komme innenfor regulert budsjett, mye takket være reduserte pensjonsutgifter. Har hatt høye kostnader til tilrettelagte tilbud og reduserte inntekter knyttet til inntektsavhengig egenbetaling. I forhold til opprinnelig budsjett har korona-tiltak preget tjenesten med nedstenging og redusert foreldrebetaling i ca 2 måneder. 

Helsetjenesten 

Tjenesten har vært i stor omstilling knyttet til overføring av vertskommuneansvaret for barnevern til Surnadal, overføring av avdeling for psykisk helse fra Helse- og Omsorg, og planlegging av flytting av avdeling for habilitering i 2021 fra samme tjeneste. I tillegg er dette den enkelttjenesten som har hatt størst belastning knyttet til pandemien med organisering av smittevernslegevakt, teststasjon og oppstart vaksineprogram. Til tross for dette leverer tjenesten et resultat innenfor budsjett. I opprinnelig budsjett lå ikke psykisk helse inne. Dette utgjør alene ca 7 mill kr. 

NAV 

I tillegg til redusert pensjonsutgift har stillingsvakanser bidratt til et mindreforbruk på om lag 0,7 mill kr. Det betyr at innsparingene har blitt tatt på administrativ side. Økonomisk sosialhjelp og sysselsettingstiltak ble levert på planlagt nivå, noe som er positivt sett opp mot de utfordringer samfunnet har hatt i 2020. 

Helse- og omsorgstjenesten 

Tjenesten har hatt betydelig utfordringer gjennom året. Dette har vært knyttet til flere nye ressurskrevende brukere som ikke var kjent i starten av året. I tillegg er flere større omstillingsprosjekter igangsatt med nedstenging av både korttids og langtidsplasser, samt omorganiseringer. For noen av tiltakene har pandemien gitt forsinkelser. Den har også medført en god del ekstrakostnader i tjenesten. Tjenesten er blitt tilført nye budsjettmidler både i 1. og 2. tertial på til sammen 19 mill kr. Samtidig har tjenesten hatt en betydelig positiv effekt av redusert pensjon. Tjenesten leverer et mindreforbruk på ca 2,3 mill kr i forhold til regulert budsjett, men 17 mill over opprinnelig budsjett. 

Kulturtjenesten 

Tjenesten har vært mye påvirket av pandemien med en kraftig redusert aktivitet og tilhørende tapte inntekter. Salgsinntektene ble halvert i forhold til opprinnelig budsjett, noe som utgjør nesten 4 mill kr lavere inntekter. Utgiftsnivået er redusert noe, men langt fra i samme omfang. Tjenesten har fått regulert budsjettene ihht til dette, bl.a. med kompensasjonsmidler. Netto har tjenesten om lag 2 mill kr mer i utgifter enn opprinnelig budsjett, men leverer innenfor regulert budsjett. 

Tekniske tjenester 

Eiendom og kommunalteknikk ble slått sammen i oktober. Begge områder har gjort betydelige utgiftskutt og besparelser og endte opp med et resultat nesten 9 mill kr bedre enn regulert budsjett og hele 13 mill kr bedre enn opprinnelig budsjett. Dette skyldes flere ulike forhold. Ansvaret for renovasjon ble overtatt av ReMidt IKS fra nyttår. Kommunen har imidlertid solgt tjenester knyttet til innsamling av avfall. Et oppsamlet resultat fra tidligere år på om lag 2 mill kr ble inntektsført, da ansvaret for dette ble overtatt av ReMidt. Videre ble det gjort en grundig gjennomgang av selvkostområdene, noe som medførte at det ble avdekket betydelig underbudsjettering av inntekter. Dette ga et mindreforbruk på ca 3 mill kr. Videre var det lavere aktivitet og innsparinger innenfor veg med ca 2 mill kr.  

På eiendomsområdet gikk energikostnadene vesentlig ned. Det ble utført betydelige vedlikeholdsarbeider gjennom året, men mye av dette ble satt i gang med ekstraordinære tilskudd fra staten knyttet til pandemien.   

 

Budsjettforutsetninger drift 

Samlet sett har kommunen produsert tjenester i all hovedsak ihht budsjettforutsetningene gitt av kommunestyret i Økonomiplan og Årsbudsjettvedtaket. Det viser bl.a. rapporteringen av gjennomførte mål og tiltak i 3. tertialrapportering. Noe av aktiviteten har blitt påvirket av pandemien ved at disse har blitt stoppet eller utsatt, samt at deler av ressursene har blitt benyttet til korona-relatert aktivitet slik som testing, smittesporing og smittevernstiltak. Dette var det imidlertid tatt hensyn til i de to budsjettreguleringene kommunestyret gjennomførte i juni og oktober.  

Det store tiltakene har vært knyttet til omstillingsarbeidet i helse- og omsorgstjenesten. Antall korttidsplasser ved Helsetunet har blitt bygget ned og arbeidet med å legge ned en langtidsavdeling startet høsten 2020. Dette vil skje samtidig som hjemmebaserte tjenester vil bli styrket. Begge deler forankret i vedtak i kommunestyret. 

Kommunestyret vedtok også en rekke verbalforslag som en del av budsjettvedtaket. De fleste av disse er gjennomført i løpet av året, men et par av tiltaket ble stoppet som en del av de omfattende innsparingene i 2. halvår. Dette gjelder bl.a. økt sosiallærerstilling ved ungdomsskolen, SFO-tilbud på Ålvundeid og tilbringertjeneste pensjonistsenteret. Alle forhold er varslet i forbindelse med tertialrapporter og inkludert i budsjettreguleringene.