NAV Sunndal


Dette jobber vi med

Anne Kari Grimstad, sjef for NAV Sunndal og TingvollNAV Sunndal skal oppfylle Nav-reformens intensjon om et sømløst og helhetlig tjenestetilbud til brukere med behov for tjenester fra NAV. Vi skal ha fokus på «arbeid først» og bidra til gode levevilkår for vanskeligstilte. Tjenestetilbudet ved Nav Sunndal omfatter sosiale tjenester, sysselsettingstiltaket Aktiv hverdag, ytelser og pensjoner, startlån, tilskudd og bostøtte fra Husbanken, transportstøtte, støttekontaktordningen og tiltak rettet mot arbeid og aktivitet.  Vi har et godt arbeidsmiljø og på målinger av produksjon har vi svært gode resultater. Vår visjon er Vi gir mennesker muligheter

Hovedmål 2019

NAV Sunndal skal oppfylle Nav-reformens intensjon om et sømløst og helhetlig tjenestetilbud til brukere med behov for sammensatte tjenester. NAV skal ha fokus på  ”Arbeid først” og bidra til å gi gode levevilkår for vanskeligstilte. Brukerne skal møte serviceinnstilte, engasjerte og kompetente veiledere ved NAV Sunndal.

 

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk* Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2018 15,0 mill. 15,0 mill. 100 15 15 100 80
2019 13,6 mill. 13,6mill. 100 15 15 100 80

*Antall årsverk: Stat 6, kommune 10
Kommentar: Måloppnåelsen skyldes at NAV har en stilling stående vakant og underforbruk på andre ansvar. Det er et stort merforbruk på økonomisk sosialhjelp 2019.  I mai 2019 ble derfor denne budsjettrammen økt med kr. 600 000,-.


Noen begivenheter i 2019

Arbeidsledigheten var i hele 2019 stabilt lav på rundt 1,5%. 49 stk mottar dagpenger.

Totalt har vi ca. 450 brukere som følges tett opp av våre veiledere. Av disse er 106 stk. på arbeidsavklaring (160 i 2017 og 135 i 2018) og vi følger opp 169 sykmeldte (samme antall som tidligere).    

Vi har til sammen 74 brukere under 30 år (90 i 2017 og 92 i 2018). Av disse var 2 stk. under 19 år (10 i 2017 og 8 stk, i 2018).

Sosialhjelp:
I 2019 ble det utbetalt kr. 5, 7 mill. i økonomisk sosialhjelp (5, 4 mill. i 2017 og 5, 8 mill i 2018). Av dette fikk vi refundert kr. 1, 1 mill. av innvandrertjenesten (1, 2 mill.i 2017 og 1,1 mill. i 2018).  

Det er blitt utbetalt sosialhjelp til 161 personer (165 i 2018). 47 personer hadde sosialhjelp som hovedinntekt i 2019 (58 i 2018). Den gjennomsnittlige stønadslengden for denne gruppen er 5,38 mnd. Det er flest personer i aldersgruppen 25-44 år som får sosialhjelp. 21 personer under 24 år har fått sosialhjelp i 2019 (19 stk. i 2017 og 24 i 2018).

Gjeldsrådgivning, startlån og bostøtte:
I Sunndal var det 110 husstander som fikk bostøtte fra Husbanken i 2019 (122 i 2017 og 116 i 2018).

23 personer har fått bistand fra gjeldsrådgiver i 2019.
Det er 7 personer som har forvaltningsavtale med NAV Sunndal.

Aktiv hverdag:

Aktiv Hverdag hadde midlertidig base i Øraskolen i 2019, men i desember flyttet vi inn i nyrenoverte lokaler i Hovsveien 32. Oppussingen har vært et samarbeidsprosjekt mellom kommunen og vi ved Aktiv Hverdag. Deltakerne har vært brukt i alt arbeid vi har kunnet ta på oss, og gjennom det blitt gitt muligheter til å føle et eierforhold til plassen.

Vi deler en intensjon med Eiendom, Park og andre enheter i kommunen om et fruktbart vinn-vinn samarbeid i framtiden. Vi får forespørsel om arbeidsoppgaver, der vi avlaster og avhjelper kommunens avdelinger ved behov. Vi tilbyr med dette litt mer variasjon i hverdagen for deltakerne, de får vist seg fram i ordinære oppgaver, i tillegg til at de får en nærmere tilknytning til kommunen for øvrig.

Vi er allerede i gang med oppgaver som Fretex-tømming, gressklipping, søppelrunder, bistand til vaktmesterkorpset på enkeltoppdrag, transport av post (og møte-mat) m.m.

Antall deltakere/resultat

Arbeidsrettet aktivitet; Det var ved utgangen av 2019 10 deltakere ved Aktiv Hverdag. 29 personer er søkt inn i løpet av 2019, og 27 utskrevet. Av disse fikk 3 stk ordinært arbeid, 7 stk begynte på arbeidstrening og 7 stk begynte på utdanning (skole). Dette gir en overgang til arbeid/utdanning på 63%.

Sosialt tilbud for folk som ikke er deltakere i arbeidsgruppen;

Vi har et åpent lavterskeltilbud på fredager, hvor de som vil kan stikke innom for en prat over et lite måltid og en kopp kaffe. Her kommer erfaringsvis alt fra to til fem personer innom.

Vi har fortsatt et samarbeid med Kriminalomsorgen.

Kompetanse og arbeidsmiljø:

I 2019 har vi brukt tid på å videreutvikle samarbeidet mellom NAV kontorene på Nordmøre. Vi har bla. opprettet flere nettverk, vi samarbeider på fagområder som f.eks. Husbank og gjeldsrådgivning, og vi har felles gruppeveiledning for våre veiledere. Vi har svært gode erfaringer med dette arbeidet og har et klart ønske om å videreutvikle samarbeidet. De tre kontorene fikk i november 2019 felles leder.  

NAV kontoret har gjennom hele året levert jevnt gode resultater på rapporteringer og i målinger, spesielt godt er resultatet på digitale tjenester.

Vi har deltatt på alle fag- og opplæringsdager i regi av Fylkesmannen, NAV Møre og Romsdal og Husbanken.

NAV Sunndal var representert og holdt innlegg på flere kurs og konferanser bl.a. innen veiledningsmetodikk.

Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status

Fornøyde brukere:

  • Brukerundersøkelse med      gjennomsnittscore på 4,5
Handlingsplan for god brukeroppfølging skal følges og være tema i kontormøter.

Ikke tema i alle kontormøter

Delvis tilfredsstillende
Veiledningsplattformen skal brukes systematisk rettet mot god brukeroppfølging. Gjennomføres Ansatte deltar i veiledningsgrupper og i reflekterende team. Tilfredsstillende
Kanalstrategien skal følges og brukere skal veiledes til å hente informasjon om tjenester på nav.no. Gjennomføres og på måltall Tilfredsstillende

Styrke rekrutterings- og markedsarbeidet:

  • 22% av bedriftene skal få arbeidsmarkeds-bistand
  • 2 formidlinger pr. mnd

Vi skal bistå arbeidsgiverne å rekruttere til ledige stillinger, bidra til et mer inkluderende arbeidsliv og kravene til økt mobilitet skal håndheves.

Gjennomføres og på måltall

Tilfredsstillende

 Vi skal styrke oppfølging i egen regi fremfor kjøp fra eksterne aktører.

Gjennomføres Tilfredsstillende

Arbeidssøkere skal raskest mulig ut i jobb:

  • 67% av ordinære arbeidssøkere
  • 45% av arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne

t

Aktiv hverdag skal benyttes som aktivitets- og sysselsettingstiltak i påvente av arbeid. Ungdommer og innvandrere skal prioriteres.

Gjennomføres

Arbeidsledighet pr. september er 1,2%
Tilfredsstillende

For å få til et tettere samarbeid med andre tjenester og et mere integrert tilbud rettet mot arbeid og aktivitet, vil vi flytte Aktiv hverdag til brannstasjonen.

Gjennomføres Tilfredsstillende
Vi skal følge opp tiltakene i rus- og psykiatriplan i tett samarbeid med de andre tjenestene.

Gjennomføres

Tilfredsstillende

 


Viktige oppgaver framover

  • Fornøyde brukere
  • Være den foretrukne samarbeidspartner ved rekruttering
  • Få folk raskest mulig ut i jobb
  • Hensiktsmessig tiltaksbruk


Kostratall

  Sunndal 2018 Sunndal 2019 Komm.gr 11 2019 Norge 2019
Sosialtjenester, kr. pr.innb. 20-66 år (kr) 9 899 10 274 5 601 5 799
Andel sos.hjelpmottakere ift innbyggere 20-66 år 3,6 2,3 4,1 4,1
Brutto driftsutgifter til økonomisk sosialhjelp pr. mottaker 34 727 60 118 42 911 50 068