Kommunedirektøren


Dette jobber vi med

Kommunedirektøren er øverste leder for administrasjonen i Sunndal kommune. Kommunedirektøren skal sørge for at kommunen drives i samsvar med lover, forskrifter og politiske vedtak. Kommunedirektøren har det overordna ansvaret for kommunens utviklingsarbeid, og er delaktig i ulike tverrfaglige prosjekter. Kommunedirektøren er ansvarlig for kommunens plansystem med årsplaner, tertialrapporter og årsmeldinger. I tillegg ligger ansvar for folkehelse/Distriktsmedisinsk senter og beredskap, samt internkontroll og lederutvikling hos kommunedirektøren. Kommunedirektøren har også det overordna ansvaret for kommuneøkonomien og budsjettstyring.

Regnskap
 

Kommunedirektøren

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2018 10,3 mill. 10,3 mill. 100 3 3 100 100
2018 9,4 mill. 8,6 mill. 110 2* 2 100 100

*et årsverk overført til service- og informasjonsavdelingen fra og med 2019

Politisk virksomhet

  Regnskap Rev.budsjett Forbruk %
2018 5,6 mill. 4,9 mill 112
2019 6,9 mill. 6,5 mill. 106


Kommentar: Kommunedirektøren har hatt løpende budsjettkontroll men likevel et forbruk over budsjett både for kommunedirektøren og politisk virksomhet. For kommunedirektøren er det er merforbruk på 800 tusen kroner.  Når det gjelder politisk virksomhet, ble det i 2019 vedtatt nye godtgjøringer for folkevalgte, som medførte en økning i kostnadene fra året før. Kostnadene ligger også høyere enn landssnittet. 

Noen begivenheter i 2019

Region/samarbeid: Sunndal har i 2019 fulgt opp vedtatte strategiske vurderinger av veivalg når det gjelder regionstruktur og samarbeid. Flere nye samarbeid er på plass, slik som barnevernssamarbeid og PPT. Både innenfor brann og renovasjon er nye interkommunale selskaper etablert, der Sunndal kommune er med.

Næringsutvikling: Samarbeidet med Surnadal kommune om næringsutvikling (SuSu-programmet), ble videreført i fire nye år fra 2018. Programmet har tiltak innen bedriftsutvikling, rekruttering og nettverk, og arbeider for en felles arbeidsmarkedsregion og for realisering av Todalsfjordprosjektet. Arbeidet med satsingen «næringsvennlig kommune», som skal gjennomføres innenfor SuSu-samarbeidet, startet opp i 2019. Det ble samtidig startet en debatt om hvordan arbeidet med næringsarbeid skal organiseres.

Internkontroll: I 2019 ble det meldt 1 155 avvik mot 1 024 avvik året før. Sak om bruk av Compilo og avvik totalt og pr. tjeneste/stab legges årlig fram for administrasjonsutvalget og en grundigere gjennomgang av HMS-avvik legges fram for arbeidsmiljøutvalget. Compilo omhandler også risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS). I 2019 ble 6 ROS-analyser gjennomført mot 4 året før. Totalt er det nå 64ROS-analyser som er gjennomført i kommunen. Avvik og ROS-analyser er viktige kilder til forbedringer i kommunen og er også en del av vårt beredskapsarbeid.  Kommunens helhetlige ROS-analyse skal revideres i 2020 og legges fram for kommunestyret som ble valgt i 2019.  

Organisasjon: Gjennomgang av kommunens organisering av pleie og omsorg og helse og barnevern ble gjennomført i 2019, med ny organisering på plass fra 1.1.20. Arbeidet med LEAN som verktøy inn i det kontinuerlige forbedringsarbeidet har fortsatt innenfor flere fagområder, først og fremst i pleie- og omsorgstjenesten. Tjenesten har gjennomført et større LEAN-prosjekt som har resultert i nye verktøy og arbeidsmetoder i forbedringsarbeidet.

Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status
Utgiftene til adm. på nivå med k.gruppe 12 (ca kr. 6.000 pr. innb.)  Gjennomgang av kommunens adm. kostnader (Funksjon 120) sammen-lignet med andre kommuner  Ekstern analyse er gjennomført og viser feil bruk av funksjon 120. Dette er rettet opp i 2019.  Tilfredsstillende

En robust kommune for fremtiden – være blant de 150 beste kommunene på Kommunebarometeret  

Strategisk arbeid i forhold til vedtatt endringer i kommune- og regionstruktur fra og med 2020    Gjennomført, og ny organisering av PPT og barnevern vedtatt 

Tilfredsstillende

Analyse av faktorene som inngår i Kommunebarometeret og vurdere målsettinger i forhold til dette  Resultater 2019 gjennomgått i administrasjonen og lagt fram politisk  Tilfredsstillende
En attraktiv og  
mangfoldig kommune med 7 400 innbyggere 
innen 2020   
Samarbeid med lokalt næringsliv og med Surnadal kommune: SUSU-programmet og prosjekt «Næringsvennlig kommune»  Gjennomføres som planlagt  Tilfredsstillende
Rasjonell administrativ organisering og effektiv drift  Sluttføre gjennomgang av kommunens organisering av pleie og omsorg og helse og barnevern  Er gjennomført   Tilfredsstillende
Gjennomføre Lean-prosjekter på flere fagfelt    Gjennomføres aktivt i pleie- og omsorgs-tjenesten   Delvis tilfredsstillende
Innføre flere digitale løsninger internt i administrasjonen og eksternt vis-a-vis innbyggere, næringsliv og andre  Flere tiltak er gjen-nomført bl.a. nytt saksbehandlingssystem (P360) og eByggesak  Tilfredsstillende

 

Viktige oppgaver framover:

  • Godt samarbeid mellom administrasjon og politikere

  • Strategisk tilnærming til ny kommune- og regionstruktur