Regnskap
Kommunedirektøren
|
Regnskap og budsjett |
Bemanning |
|
Regnskap |
Rev. budsjett |
Forbruk % |
Årsverk |
Ansatte |
Andel heltid % |
Andel kvinner % |
2018 |
10,3 mill. |
10,3 mill. |
100 |
3 |
3 |
100 |
100 |
2018 |
9,4 mill. |
8,6 mill. |
110 |
2* |
2 |
100 |
100 |
*et årsverk overført til service- og informasjonsavdelingen fra og med 2019
Politisk virksomhet
|
Regnskap |
Rev.budsjett |
Forbruk % |
2018 |
5,6 mill. |
4,9 mill |
112 |
2019 |
6,9 mill. |
6,5 mill. |
106 |
Kommentar: Kommunedirektøren har hatt løpende budsjettkontroll men likevel et forbruk over budsjett både for kommunedirektøren og politisk virksomhet. For kommunedirektøren er det er merforbruk på 800 tusen kroner. Når det gjelder politisk virksomhet, ble det i 2019 vedtatt nye godtgjøringer for folkevalgte, som medførte en økning i kostnadene fra året før. Kostnadene ligger også høyere enn landssnittet.
Noen begivenheter i 2019
Region/samarbeid: Sunndal har i 2019 fulgt opp vedtatte strategiske vurderinger av veivalg når det gjelder regionstruktur og samarbeid. Flere nye samarbeid er på plass, slik som barnevernssamarbeid og PPT. Både innenfor brann og renovasjon er nye interkommunale selskaper etablert, der Sunndal kommune er med.
Næringsutvikling: Samarbeidet med Surnadal kommune om næringsutvikling (SuSu-programmet), ble videreført i fire nye år fra 2018. Programmet har tiltak innen bedriftsutvikling, rekruttering og nettverk, og arbeider for en felles arbeidsmarkedsregion og for realisering av Todalsfjordprosjektet. Arbeidet med satsingen «næringsvennlig kommune», som skal gjennomføres innenfor SuSu-samarbeidet, startet opp i 2019. Det ble samtidig startet en debatt om hvordan arbeidet med næringsarbeid skal organiseres.
Internkontroll: I 2019 ble det meldt 1 155 avvik mot 1 024 avvik året før. Sak om bruk av Compilo og avvik totalt og pr. tjeneste/stab legges årlig fram for administrasjonsutvalget og en grundigere gjennomgang av HMS-avvik legges fram for arbeidsmiljøutvalget. Compilo omhandler også risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS). I 2019 ble 6 ROS-analyser gjennomført mot 4 året før. Totalt er det nå 64ROS-analyser som er gjennomført i kommunen. Avvik og ROS-analyser er viktige kilder til forbedringer i kommunen og er også en del av vårt beredskapsarbeid. Kommunens helhetlige ROS-analyse skal revideres i 2020 og legges fram for kommunestyret som ble valgt i 2019.
Organisasjon: Gjennomgang av kommunens organisering av pleie og omsorg og helse og barnevern ble gjennomført i 2019, med ny organisering på plass fra 1.1.20. Arbeidet med LEAN som verktøy inn i det kontinuerlige forbedringsarbeidet har fortsatt innenfor flere fagområder, først og fremst i pleie- og omsorgstjenesten. Tjenesten har gjennomført et større LEAN-prosjekt som har resultert i nye verktøy og arbeidsmetoder i forbedringsarbeidet.
Rapport mål og tiltak
Mål |
Tiltak |
Rapport |
Status |
Utgiftene til adm. på nivå med k.gruppe 12 (ca kr. 6.000 pr. innb.) |
Gjennomgang av kommunens adm. kostnader (Funksjon 120) sammen-lignet med andre kommuner |
Ekstern analyse er gjennomført og viser feil bruk av funksjon 120. Dette er rettet opp i 2019. |
Tilfredsstillende |
En robust kommune for fremtiden – være blant de 150 beste kommunene på Kommunebarometeret
|
Strategisk arbeid i forhold til vedtatt endringer i kommune- og regionstruktur fra og med 2020 |
Gjennomført, og ny organisering av PPT og barnevern vedtatt |
Tilfredsstillende
|
Analyse av faktorene som inngår i Kommunebarometeret og vurdere målsettinger i forhold til dette |
Resultater 2019 gjennomgått i administrasjonen og lagt fram politisk |
Tilfredsstillende |
En attraktiv og
mangfoldig kommune med 7 400 innbyggere
innen 2020 |
Samarbeid med lokalt næringsliv og med Surnadal kommune: SUSU-programmet og prosjekt «Næringsvennlig kommune» |
Gjennomføres som planlagt |
Tilfredsstillende |
Rasjonell administrativ organisering og effektiv drift |
Sluttføre gjennomgang av kommunens organisering av pleie og omsorg og helse og barnevern |
Er gjennomført |
Tilfredsstillende |
Gjennomføre Lean-prosjekter på flere fagfelt |
Gjennomføres aktivt i pleie- og omsorgs-tjenesten |
Delvis tilfredsstillende |
Innføre flere digitale løsninger internt i administrasjonen og eksternt vis-a-vis innbyggere, næringsliv og andre |
Flere tiltak er gjen-nomført bl.a. nytt saksbehandlingssystem (P360) og eByggesak |
Tilfredsstillende |
Viktige oppgaver framover: