Hovedmål
- Profesjonelt og godt samordnet informasjonsarbeid
- Sikker og effektiv digital kommunikasjon
Regnskap
|
Regnskap og budsjett |
Bemanning |
|
Regnskap |
Rev. budsjett |
Forbruk % |
Årsverk |
Ansatte |
Andel heltid % |
Andel kvinner % |
2017 |
15,2 mill. |
14,7 mill. |
103 |
12,4 |
13* |
95,3 |
92,5 |
2018 |
14,9 mill. |
15,0 mill. |
100 |
10,4 |
11* |
94,5 |
91 |
* i tillegg har avdelingen 2 lærlinger samt 1 varig tilrettelagt 60% stilling opprettet i samarbeid med NAV i 2006
Kommentar: Service- og informasjonsavdelingen har hatt et merforbruk som følge av IKT tiltak utover budsjett, og budsjettet er regulert i henhold til dette. Den politiske virksomheten er fra 2018 budsjettmessig tatt ut fra avdelingens budsjett og rapporteres under rådmannen.
Noen begivenheter i 2018
Kommunale vigsler ble ny oppgave for kommunene fra januar 2018. Avdelingen har lagt til rette for gjennomføring av 7 kommunale vigsler i løpet av året.
Internt nyhetsbrev er en nyvinning i 2018 - informasjonsleder lager digitalt månedlig nyhetsbrev på vegne av rådmannen. Nyhetsbrevet distribueres til alle ansatte, og er tilgjengelig på intranett og på kommunens nettside.
Nytt sak- / arkivsystem skal innføres i 2019 og vår arkivleder har deltatt i forarbeidet med anbudsprosessen i 2018. Public360 ble valgt som nytt sak/arkivsystem og skal tas i bruk i løpet av 2019.
Ny personvernordning – GDPR ble lovbestemt innført i alle norske kommuner fra juli 2018. Arbeidet med gjennomføring av prosjektet er lagt til vår avdeling og en del av arbeidet er i samarbeid med IKTOrkidé. I tillegg deltar vi i et prosjekt ledet av IKA Møre og Romsdal hvor det er ansatt 2 personvernombud som også vi/våre innbyggere har tilgang til. Kontaktinformasjon er lagt ut på kommunenes hjemmeside.
Digitalisering har vært og er/vil være satsningsområde. Vi har hatt fokus på å ta i bruk digitale verktøy som kan forbedre og forenkle arbeidsoppgaver i tillegg til å ivareta personvern og informasjonssikkerhet. Eksempler er innføringen av nytt mobilt sentralbord, Office365, sikker utskrift (papercut) i helse-, omsorg- og barneverntjenesten, kommuneKari, sikker eDialog, SvarINN og SvarUT.
Rapport mål og tiltak
Mål |
Tiltak |
Rapport |
Status |
Informerte innbyggere
|
Sluttføre arbeidet med informasjonsstrategi |
Sluttført
|
Tilfredsstillende |
Være blant de 3 beste kommunene på Nordmøre i bruk av SvarUt |
Kampanje / opplæring av ansatte og innbyggere i
bruk av SvarUt |
Kampanje internt og målet om 3. best kommune er nådd |
Tilfredsstillende |
Digitalisering
|
Innføre minimum 3 nye selvbetjeningsløsninger for publikum |
E-dialog og kommuneKari via hjemmesiden |
Delvis tilfredsstillende |
Effektiv drift
|
Gjennomføre analyse av minst 3 arbeidsprosesser |
1 analyse gjennomført (kommunale vielser)
|
Delvis tilfredsstillende |
Analysere kommunens telefon- og sentralbordløsninger mht kvalitet, effektivitet og kostnad |
Gjennomført |
Tilfredsstillende |
Viktige oppgaver framover
- Profesjonelt og godt samordnet informasjonsarbeid
- Sikker og effektiv digital kommunikasjon
- Innføring av nytt sak-/arkivsystem
- Gjennomføring av kommunestyre- og fylkestingsvalg