Service- og informasjonsavdelingen


Dette jobber vi med

Hovedmål

  • Profesjonelt og godt samordnet informasjonsarbeid
  • Sikker og effektiv digital kommunikasjon

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2017 15,2 mill. 14,7 mill. 103 12,4 13* 95,3 92,5
2018 14,9 mill. 15,0 mill. 100 10,4 11* 94,5 91

* i tillegg har avdelingen 2 lærlinger samt 1 varig tilrettelagt 60% stilling opprettet i samarbeid med NAV i 2006

Kommentar: Service- og informasjonsavdelingen har hatt et merforbruk som følge av IKT tiltak utover budsjett, og budsjettet er regulert i henhold til dette. Den politiske virksomheten er fra 2018 budsjettmessig tatt ut fra avdelingens budsjett og rapporteres under rådmannen.
 

Noen begivenheter i 2018

Kommunale vigsler ble ny oppgave for kommunene fra januar 2018. Avdelingen har lagt til rette for gjennomføring av 7 kommunale vigsler i løpet av året.

Internt nyhetsbrev er en nyvinning i 2018 - informasjonsleder lager digitalt månedlig nyhetsbrev på vegne av rådmannen. Nyhetsbrevet distribueres til alle ansatte, og er tilgjengelig på intranett og på kommunens nettside.

Nytt sak- / arkivsystem skal innføres i 2019 og vår arkivleder har deltatt i forarbeidet med anbudsprosessen i 2018. Public360 ble valgt som nytt sak/arkivsystem og skal tas i bruk i løpet av 2019.

Ny personvernordning – GDPR ble lovbestemt innført i alle norske kommuner fra juli 2018. Arbeidet med gjennomføring av prosjektet er lagt til vår avdeling og en del av arbeidet er i samarbeid med IKTOrkidé. I tillegg deltar vi i et prosjekt ledet av IKA Møre og Romsdal hvor det er ansatt 2 personvernombud som også vi/våre innbyggere har tilgang til. Kontaktinformasjon er lagt ut på kommunenes hjemmeside.

Digitalisering har vært og er/vil være satsningsområde. Vi har hatt fokus på å ta i bruk digitale verktøy som kan forbedre og forenkle arbeidsoppgaver i tillegg til å ivareta personvern og informasjonssikkerhet. Eksempler er innføringen av nytt mobilt sentralbord, Office365, sikker utskrift (papercut) i helse-, omsorg- og barneverntjenesten, kommuneKari, sikker eDialog, SvarINN og SvarUT.
 

Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status

Informerte innbyggere

Sluttføre arbeidet med informasjonsstrategi

Sluttført

Tilfredsstillende
Være blant de 3 beste kommunene på Nordmøre i bruk av SvarUt Kampanje / opplæring av ansatte og innbyggere i
bruk av SvarUt
Kampanje internt og målet om 3. best kommune er nådd Tilfredsstillende

Digitalisering

Innføre minimum 3 nye selvbetjeningsløsninger for publikum E-dialog og kommuneKari via hjemmesiden Delvis tilfredsstillende

Effektiv drift

Gjennomføre analyse av minst 3 arbeidsprosesser

1 analyse gjennomført (kommunale vielser)

Delvis tilfredsstillende
Analysere kommunens telefon- og sentralbordløsninger mht kvalitet, effektivitet og kostnad Gjennomført  Tilfredsstillende

 

Viktige oppgaver framover

  • Profesjonelt og godt samordnet informasjonsarbeid
  • Sikker og effektiv digital kommunikasjon
  • Innføring av nytt sak-/arkivsystem
  • Gjennomføring av kommunestyre- og fylkestingsvalg