NAV Sunndal


Dette jobber vi med

Anne Kari Grimstad, sjef for NAV Sunndal og TingvollNAV Sunndal skal oppfylle Nav-reformens intensjon om et sømløst og helhetlig tjenestetilbud til brukere med behov for tjenester fra NAV. Vi skal ha fokus på «arbeid først» og bidra til gode levevilkår for vanskeligstilte. Tjenestetilbudet ved Nav Sunndal omfatter sosiale tjenester, sysselsettingstiltaket Aktiv hverdag, ytelser og pensjoner, startlån, tilskudd og bostøtte fra Husbanken, transportstøtte, støttekontaktordningen og tiltak rettet mot arbeid og aktivitet.  Vi har et godt arbeidsmiljø og på målinger av produksjon har vi svært gode resultater. Vår visjon er Vi gir mennesker muligheter.

Hovedmål 2018

NAV Sunndal skal oppfylle Nav-reformens intensjon om et sømløst og helhetlig tjenestetilbud til brukere med behov for sammensatte tjenester. NAV skal ha fokus på  ”Arbeid først” og bidra til å gi gode levevilkår for vanskeligstilte. Brukerne skal møte serviceinnstilte, engasjerte og kompetente veiledere ved NAV Sunndal.

 

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk* Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2017 14,2 mill. 13,9 mill. 102 15 15 100 80
2018 15,0 mill. 15,0 mill. 100 15 15 100 80

*Antall årsverk: Stat 6, kommune 9
Kommentar: NAV Sunndal har et forbruk i samsvar med tildelt budsjett i 2018. Måloppnåelsen skyldes sykepengerefusjoner og noe underforbruk på andre ansvar. Tjenesten har et stort merforbruk på økonomisk sosialhjelp tilsvarende 1,2 mill. i 2018. 


Noen begivenheter i 2018

Arbeidsledigheten var i hele 2018 stabil lav på rundt 1,8 %.

Totalt er det ca. 400 brukere som følges tett opp av våre veiledere. Det er til sammen ca. 92 brukere under 30 år. 8 stk. er under 19 år. I tillegg følges ca. 160 sykmeldte opp.

Sosialhjelp:
I 2018 gikk 5,8 mill. kroner til økonomisk sosialhjelp. Av dette ble ca 1,2 mill. kroner refundert av innvandrertjenesten

Det er blitt utbetalt sosialhjelp til 165 personer. 58 personer hadde sosialhjelp som hovedinntekt i 2018.  Den gjennomsnittlige stønadslengden for denne gruppen er 5,6 mnd. Det er flest personer i aldersgruppen 25-44 år som får sosialhjelp. 24 personer under 24 år har fått sosialhjelp i 2018.

Gjeldsrådgivning, startlån og bostøtte:
Gjeldsrådgivning: Ca. 70 personer har fått økonomisk råd og veiledning og det er behandlet 15 gjeldssaker. 7 av disse er i praksis avsluttet.

I Sunndal var det 116 husstander som fikk bostøtte fra Husbanken i 2018 og det er behandlet 18 startlånssaker og 4 tilskuddssaker for Husbanken.

Aktiv hverdag:
Sysselsettingstiltaket Aktiv hverdag driftes av NAV og er et kommunalt arbeidsrettet lavterskeltilbud for mennesker som mottar ytelser fra NAV.  Aktiv Hverdag hadde tilhold i lokalene ved Telekroken i hele 2018. Tilbudet har vært holdt i hevd, med tilnærmet samme aktivitetsnivå som før. Noen nødvendige begrensninger innen arbeid som vedproduksjon og verksted er blitt gjort, som naturlig følge av dårligere fasiliteter bygnings- og plassmessig. Et litt lavere antall innsøkinger er nok også et resultat av dette. Vi flyttet i løpet av desember ut av Telekroken, og inn i midlertidige lokaler ved Øraskolen. Dette mens vi i samarbeid med kommunen klargjør våre framtidige lokaler i Hovsveien.

Fra september 2018 ble en styringsgruppe for Aktiv Hverdag nedsatt. Gruppen ledes av teamleder på NAV, og består ellers av driftsleder ved Aktiv Hverdag og tre veiledere med fagansvar for ungdom, innvandrere, og rusfeltet. Gruppen har jobbet med videreutvikling av tilbudet, og målsettinger og nye retningslinjer for arbeidet ved Aktiv Hverdag gjøres kjent og settes ut i livet fra og med oppstart 2019. Deltakerne har blitt løpende informert om dette arbeidet.

Det var ved utgangen av 2018 8 personer under oppfølging i tiltaket. Totalt har 28 personer vært innom tiltaket gjennom året, og 21 personer ble utskrevet. Tilnærmet 53 % tok steg i retning av, eller direkte til arbeid (11 av 21).

NAV har fortsatt et samarbeid med KIF (Kriminalomsorgen), og 3 personer sonet samfunnsstraff ved Aktiv hverdag i 2018.

Kompetanse og arbeidsmiljø:
I 2018 har vi brukt tid på å videreutvikle samarbeidet mellom NAV kontorene på Nordmøre. Vi har bla. opprettet flere nettverk, vi samarbeider på fagområder som f.eks. Husbank og gjeldsrådgivning, og vi har felles gruppeveiledning for våre veiledere. Vi har svært gode erfaringer med dette arbeidet og har et klart ønske om å videreutvikle samarbeidet.  

NAV kontoret har gjennom hele året levert jevnt gode resultater på rapporteringer og i målinger.

Vi har deltatt på alle fag- og opplæringsdager i regi av Fylkesmannen, NAV Møre og Romsdal og Husbanken.

NAV Sunndal var representert og holdt innlegg på årets Sunndalskonferanse.
 

Rapport mål og tiltak
 

Mål Tiltak Rapport Status

God service og brukermedvirkning

Kanalstrategien skal følges og brukere skal veiledes til å hente informasjon om tjenester på nav.no. Veiledningsplattformen skal brukes systematisk rettet mot god brukeroppfølging. Annerkjennelse skal brukes som metode i kontakt med brukere.

Vi skal ha et spesielt fokus på brukermedvirkning i utarbeidelsen av gode aktivitetsplaner.

Full måloppnåelse

Tilfredsstillende

Styrke rekrutterings- og markedsarbeidet

Veilederne skal delta på markedsmøter, aktivitetsplan for markedsbesøk skal følges og all kontakt med næringslivet skal registreres.

Full måloppnåelse. Resultater viser at vi har hyppig/tett kontakt med næringslivet

Tilfredsstillende

Vi skal bistå arbeidsgiverne å rekruttere til ledige stillinger, bidra til et mer inkluderende arbeidsliv og kravene til økt mobilitet skal håndheves. Vi skal styrke oppfølging i egen regi fremfor kjøp fra eksterne aktører.

Delvis måloppnåelse. Vi må styrke oppfølgingsarbeidet i egen regi. Delvis tilfredsstillende

Overgang til arbeid og rett bistand til rett tid skal prege oppfølgingsarbeidet

Brukermøtene skal bli bedre og mere arbeidsrettet gjennom økt veilednings- og inkluderingskompetanse. I opplæringssammenheng skal det særlig legges vekt på arbeidsmarkedskompetanse. Langtidsledige skal kalles inn mot slutten av dagpengeperioden. Kvaliteten på tjenestene skal heves ved å følge opp brukerne i samsvar med «Standard for arbeidsrettet brukeroppfølging i NAV». Intern kompetanseplan skal følges. Delvis måloppnåelse- vi må bruke standardens sjekklister mer. Delvis tilfredsstillende

Aktiv hverdag skal benyttes som aktivitets- og sysselsettingstiltak i påvente av arbeid. Ungdommer og innvandrere skal prioriteres.

For å få til et tettere samarbeid med andre tjenester og et mere integrert tilbud rettet mot arbeid og aktivitet, vil vi flytte Aktiv hverdag til brannstasjonen.

Delvis måloppnåelse: Lokalene til Aktiv hverdag i brannstasjonen er ikke innflyttingsklar Delvis tilfredsstillende
Gjennom eget prosjekt skal det særlig legges vekt på sysselsetting av personer med innvandrerbakgrunn. Full måloppnåelse: Se egen rapport som legges frem i politiske utvalg Tilfredsstillende

Helhetlig og tverretatlig tilbud til personer med rus- og psykiske lidelser

Vi skal vurdere og gjennomføre tiltak i plan for rus- og psykiske lidelser, samt sørge for at tilskuddsmidler fra fylkesmannen blir brukt i dette arbeidet, jfr. søknad og tildelingsbrev.

Gjennomført

Delvis måloppnåelse: Vi har tiltaksmidler igjen som er satt på fond til 2019.
Tilfredsstillende

Godt arbeidsmiljø og lavt sykefravær

Vedtatte plan for HKI-arbeid skal gjennomføres med mål om energiskår på 25 i 2018. Handlingsplan for HMS/IA utarbeides i januar 2018. Planene skal følges og tiltak skal være fast tema i alle kontormøter. Trivselstiltak gjennomføres etter egen plan. Vi skal ha en tidlig og tett oppfølging av sykmeldte jfr. IA-avtalen.

Gjennomført HKI (medarbeiderundersøkelse)

Ikke måloppnåelse: Resultatene fra medarbeiderundersøkelsen foreligger ikke pr. i dag. Vi har ikke hatt egen plan for HMS arbeid i 2018.
Delvis tilfredsstillende
Vi skal gjennomføre ROS-analyser på minst 3 utsatte områder, avvik skal meldes og rutinebeskrivelser skal utarbeides. Compilo skal benyttes i dette arbeidet. Delvis Måloppnåelse: Compilo brukes til å registrere avvik. Vi har ikke foretatt ROS-analyser Delvis tilfredsstillende

 


Viktige oppgaver framover

  • Fornøyde brukere
  • Styrke rekrutterings- og markedsarbeidet
  • Arbeidssøkere skal raskest mulig ut i jobb


Kostratall

  Sunndal 2017 Sunndal 2018 Komm.gr 12 2018 Norge 2018
Sosialtjenester, kr. pr.innb. 20-66 år (kr) 9 104 9 899 6 714 5 949
Andel sos.hjelpmottakere ift innbyggere 20-66 år 3,6 3,6 4,4 4,4
Korr.brutto driftsutg, sosialtjenester 2 136 2 ,310 1 776 1 606