Organisasjonsmodell:

Ledergruppa:

Antall årsverk pr. tjeneste og stab
Pleie- og omsorgstjenesten |
252 |
Grunnskoletjenesten |
124 |
Barnehagetjenesten |
93 |
Eiendomstjenesten |
42 |
Helse- og barnevernstjenesten |
32 |
Innvandrertjenesten |
|
Kommunalteknisk tjeneste |
31 |
Kulturtjenesten |
21 |
Rådmannen inkl. staber |
25 |
Plan-, miljø- og næringstjenesten |
10 |
NAV Sosial |
15 |
Sykefravær 5 siste år
2013 – 6,8
2014 – 6,6
2015 – 6,8
2016 – 6,6
2017 – 6,8
2018 – 8,7
Sunndal kommune hadde et samlet sykefravær på 8,7 % i 2018 mot 6,8 % året før. Sykefraværet i kommunen samlet er høyere enn målsetting på 6 % og er det høyeste målt de siste 10 år. Tiltak for redusert sykefravær blir et sentralt tema i 2019.
Samfunnsansvar og kontroll
Miljø og samfunnsansvar: Kommunen legger opp til miljøvennlig drift både ved å være sertifisert Miljøfyrtårn og energikommune. Sunndal rådhus ble første gang miljøfyrtårnsertifisert i 2012, og ble resertifisert i desember 2015.
Likestilling: Kommunen har ingen særskilt plan for likestilling knyttet til kjønn, etnisitet og funksjonsevne, men dette er forhold som det er fokus på ved ansettelse. Som IA-bedrift er det også særskilt fokus på to sistnevnte faktorer. Universell utforming av bygg og uteområder står sentralt i alle byggeprosjekt i kommunen.
Etikk: Sunndal kommune har egne etiske retningslinjer vedtatt av kommunestyret i 2007. Etiske retningslinjer, inkludert rutiner for varsling, er en del av det nye kvalitetssikringssystemet.
Intern kontroll: Alle tjenester har system for internkontroll. Compilo er vårt helhetlige kvalitetssikringssystem. I 2018 ble det meldt 1 024 avvik mot 795 året før. Sak om bruk av Compilo og avvik totalt og pr. tjeneste/stab er lagt fram for administrasjonsutvalget og en grundigere gjennomgang av HMS-avvik legges fram for arbidsmiljøutvalget. Compilo omhandler også risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS). I 2018 ble 4 ROS-analyser gjennomført mot 19 året før. Totalt er det nå 58 ROS-analyser som er gjennomført i kommunen. Avvik og ROS-analyser er viktige kilder til forbedringer i kommunen og er også en del av vårt beredskapsarbeid.
Nøkkeltall
8,6 % av totale netto driftsutgifter til administrasjon |
ca 720 årsverk totalt |
21 lærlinger i 2018 |
48 ungdommer (16-19 år) gjennomførte 4 ukers sommerjobb |