Service- og informasjonsavdelingen


Dette jobber vi med

Dette har vi oppnådd

  • Gjennomført stortingsvalg og folkeavstemning om målform
  • Forbedret informasjonsarbeidet gjennom ny og mer brukervennlig nettside, samt bedrede rutiner for informasjonsflyt og annonsering
  • Bidratt til sikker og effektiv digital kommunikasjon mellom kommunen og innbyggerne gjennom bruk av SvarUT og digitale skjema
  • Redusert kostnadene ved politiske møter gjennom ulike tiltak
  • Bedret lokaldemokratiet ved å gjøre politiske møter tilgjengelig fra nett-TV
  • Tatt i bruk og fulgt opp innføring av Compilo, gjennomført 1 ROS-analyse


Dette skal vi arbeide videre med

  • Strukturere og bedre informasjonsarbeidet
  • Økt digital kommunikasjon mellom kommunen og innbyggere
  • Effektivisere gjennomføring og oppfølging av politiske møter
  • Kostra-tall viser at Sunndal har høye kostnader til administrasjon og politisk styring.  Arbeidet med nærmere analyse og vurdering av eventuelle tiltak er startet opp.

 

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2016 15,9 mill. 14,1 mill. 111 12,4 13* 94,5 91
2017 15,2 mill. 14,7 mill. 103 12,4 13* 94,5 91

* i tillegg har avdelingen 2 lærlinger samt 1 varig tilrettelagt 60% stilling opprettet i samarbeid med NAV i 2006

Kommentar: Service- og informasjonsavdelingen har et samlet overforbruk på 500 000 kroner (3 %) i forhold til budsjett for 2017. Den politiske virksomheten hadde et samlet overforbruk på rundt 1 mill.kr. i 2017. Det er også noe overforbruk på «Sentrale EDB-utgifter» som i all hovedsak skyldes ikke-budsjetterte utgifter til IKT-Orkide. Mindreforbruk på andre områder gir et samlet overforbruk på rundt 500.000.
 

Noen begivenheter i 2017

SvarUt: Det har vært fokus på digital forsendelse via SvarUt i 2017, og vi har økt antall forsendelser med 335 % i løpet av året (5 740 forsendelser, mot 1 712 i 2016). I Sunndal har 36,5 % av innbyggerne over 15 år nå opprettet en digital postkasse. Blant kommunene på Nordmøre er vi på 3. plass (kilde: Difi.no), og i antall brev sendt via SvarUt er vi på 7. plass.  Vi vil fortsette å jobbe aktivt og målrettet med digitale forsendelser også i 2018.

Ny hjemmeside: Ny og brukervennlig hjemmeside ble lansert juni 2017, i regi av IKT Orkide. Sunndal var andre kommune som lanserte de nye sidene. Siden er en tjenesteportal, med fokus på de mest etterspurte tjenestene, og legger i større grad opp til selvbetjening. Siden har i gjennomsnitt om lag 400 aktive brukere daglig, og ca 4000 aktive brukere totalt gjennom året. 

Kommune-TV: Kommunestyrets møter overført på nett fra og med mars 2017. I tillegg til direkte overføring av pågående møte ligger også opptak av tidligere avholdte kommunestyremøter ute på nettet (kommunens hjemmeside). Tiltaket gir økt innsikt i saksbehandling og den politiske aktiviteten i Sunndal og bidrar således til en styrking av lokaldemokrati. Det har vært stor interesse for overføringene av møtene med en snitt på 142 seere av liveoverføringen, og et snitt på 46 seere for arkivklipp.

Stortings- og sametingsvalg ble gjennomført i 2017 med en valgdeltagelse på 78 %. Dette er på nivå med landssnittet, men lavere enn målsettingen på 79 %. Det ble samtidig gjennomført folkeavstemming om målform i Gjøra krets.
 

Viktige oppgaver/utfordringer framover

  • Fortsette arbeid med digitalisering av tjenester.
  • Strukturere og koordinere informasjonsarbeidet.
  • Avklare rolle i forhold til og samarbeid med tjenestene
  • Forbedringsarbeid