Personalavdelingen


Dette jobber vi med

Ildri Solbakk, personalsjefPersonalavdelingen har ansvar for overordnet personalforvaltning og organisasjonsutvikling. Avdelingen jobber hovedsakelig med rådgivning i personalspørsmål, rekruttering, tilsettingssaker og lønnsplassering, arbeidsmiljø og HMS, oppfølging av sykefravær og IA-avtalen, lokale lønnsforhandlinger, seniorpolitikk og ivaretakelse av samarbeidet mellom partene i arbeidslivet.

Dette har vi oppnådd

  • Satt fokus på arbeidsmiljø gjennom regelmessige møter mellom personalavdelingen, vernetjenesten og bedriftshelsetjenesten, samt startet gjennomføring av kartlegging av arbeidsmiljø på flere avdelinger.
  • Gjennomført opplæring av ledere innen sykefraværsoppfølging
  • Gjennomført læreprogram for 21 lærlinger
  • Sommerjobb for 57 ungdommer
  • Etablert elektronisk personalhåndbok, slik at alle ansatte i Sunndal kommune har lett tilgang på informasjon om lover, tariffavtaler og lokale regler og prosedyrer som regulerer arbeidsforholdet.
  • Sluttført arbeidet med arbeidsgiverstrategi

Dette skal vi arbeide videre med:

  • Gjennomføre lederutviklingsprogram
  • Lansere lederhåndbok for ledere med personalansvar
  • Etablere stillingsbeskrivelser
  • Gjennomføre kartlegging av arbeidsmiljø i alle avdelinger i samarbeid med bedriftshelsetjenesten
  • Arbeide med organisasjonsutvikling og forbedringsarbeid
     

Regnskap
 

  Regnskap og budsjett Bemanning
  Regnskap Rev. budsjett Forbruk % Årsverk Ansatte Andel heltid % Andel kvinner %
2016 8,3 mill. 8,3 mill. 100 3 3 100 100
2017 6,1 mill. 7,5 mill. 82 3 3 100 100


Kommentar: Personalavdelingen har et vesentlig mindreforbruk i forhold til budsjettet (18 %). Bakgrunnen for mindreforbruket er korreksjon av gruppelivsforsikring, som har gitt en inntekt på rammen med kr 1,1 mill.
 

Noen begivenheter i 2017

Fokus på oppfølging av sykefravær:  Tidlig oppfølging er viktig for å redusere omfang og lengde av sykefravær. Sunndal kommune har i samarbeid med NAV og NAV Arbeidslivssenter gjennomført flere kurs for kommunens ledere med personalansvar, hvor tema har vært forebygging og god oppfølging av sykemeldte. Sunndal kommune vedtok med virkning fra 01.01.2016 å øke antall egenmeldingsdager fra 8 til 16 dager, uten noe tak for det totale uttak gjennom året (kun krav om at den ansatte har vært på jobb i 16 kalenderdager før ny egenmeldingsperiode kan benyttes). Formålet med dette er å legge opp til en tettere dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, slik at arbeidstakers arbeidsevne kommer mer i fokus. For å sikre best mulig effekt av dette, har kommunen hatt fokus på opplæring av ledere med personalansvar og informasjon til ansatte. Ordningen skal evalueres i 2018.

Pensjonsveiledning: Det ble som oppfølging til pensjonsveiledningene fra KLP og Statens Pensjonskasse høsten 2016 Det ble som oppfølging til pensjonsveiledningene fra KLP og Statens Pensjonskasse høsten 2016 gjennomført individuelle veiledninger for ansatte i mai 2017. Formålet med dette tilbudet er å gi de ansatte et grunnlag for å planlegge videre yrkesaktivitet og få detaljert informasjon om sine pensjonsutsikter.

Nedbemanning: Organisasjonen har vært gjennom en krevende periode i forbindelse med nedbemanningen. Da UDI sa opp avtalen for drift av Sunndal asylsøkermottak, måtte kommunen igangsette en nedbemanningsprosess. Det var viktig for Sunndal kommune som arbeidsgiver å utvide utvalgskretsene der hvor det var sammenlignbare stillinger ellers i kommunen, i og med at Sunndal asylmottak har vært driftet av Sunndal kommune i så mange år. Som følge av dette har mange tjenester vært direkte berørt av prosessen.
I overkant av 80 ansatte ble i løpet av oktober og november 2017 kalt inn til drøftingsmøter på grunnlag av utvalgskrets og utvalgskriterier. Det er viktig å presisere at ikke alle 80 var overtallige. En del ansatte ble i henhold til sin kompetanse tilbudt ledige stillinger som de var kvalifisert for. Etter dette gikk det ut nær 30 oppsigelser i slutten av november 2017, med oppsigelsesfrister fra 3 måneder og oppover iht aml. For de fleste av de som ble oppsagt har det blitt gjennomført forhandlinger iht aml. § 17-3.  Noen av disse forhandlingene har blitt gjennomført i desember, og resterende forhandlinger vil finne sted i begynnelsen av 2018. Formålet med forhandlingene har vært å se om partene kan komme til enighet. Sunndal kommune har hatt kontinuerlig fokus på å avdekke muligheter for jobbtilbud til de som ble oppsagt.
 

Viktige oppgaver/utfordringer framover

  • Lederutvikling
  • Strategisk kompetanseplan
  • Organisasjonsutvikling

.