Dette har vi oppnådd
- Systematisk organisasjonsutvikling i samarbeid med grunnskoletjenesten og Nettverk Nordmøre.
- Framtidsrettet barnehageutvikling i samarbeid med foreldre, politikere og lokalsamfunn.
- Bedre kompetanse og praksis i arbeidet med mangfold i barnehagene.
- Mer systematikk i språkutviklingsarbeidet.
Dette skal vi arbeide videre med:
- Etablere rutiner for internkontroll og forbedringsarbeid, og gjennomføre ROS-analyser iht plan
- Et mer oversiktlig budsjett for tjenesten.
Regnskap
|
Regnskap og budsjett |
Bemanning |
|
Regnskap |
Rev. budsjett |
Forbruk % |
Årsverk |
Ansatte |
Andel heltid % |
Andel kvinner % |
2016 |
46,6 mill. |
45,9 mill. |
101,5 |
75 |
88 |
60 |
99 |
2017 |
49,0 mill. |
49,7 mill. |
98,5 |
86 |
94 |
73 |
97 |
Kommentar: Barnehagetjenesten har et forbruk på vel 98,5 prosent av tildelt budsjett for 2017. Det er mindreforbruk ved flere barnehager av ulike årsaker, og dels skyldes deler av mindreforbruket at midlene til nærmiljøtiltak (kr. 325 000,-) ennå ikke er brukt. Disse midlene overføres til neste års budsjett. Planlegging er i gang i samarbeid med den enkelte barnehages samarbeidsutvalg.
Noen begivenheter i 2017
Ny rammeplan for barnehagen: Fra 1. august 2017, ble ny rammeplan for barnehagen iverksatt. Barnehagene arbeider med implementering av dette dokumentet med utgangspunkt i tenkning om barnehagen som profesjonelt lærende fellesskap. Det vil si at arbeidet med elementer av denne planen knyttes opp mot organisasjonslæring og utvikling av gode metoder for prosessarbeid. Dette arbeidet er nært knyttet til prosjektet «DGO 2040 – sammen skaper vi framtida på Nordmøre».
Sammen skaper vi framtida: Barnehagetjenesten og grunnskoletjenesten arbeider tett sammen med barn, foreldre, tillitsvalgte, politikere og næringsliv for å utvikle tjenestene på en måte som er framtidsretta og vidsynt. Det er en todelt satsing med målsetning om utvikling av barnehagenes og skolenes tilbud til våre barn/elever, men også utvikle barnehagene og skolene som lærende organisasjoner der utviklingsfremmende metoder gjennomsyrer arbeidshverdagen til alle ansatte. Målet er også å «åpne dørene» ut mot lokalsamfunnet, der flere aktører får mulighet til å påvirke utviklingsprosessene i våre barnehager/skoler. Arbeidet i Sunndal kommune er en del av et større regionalt samarbeid på tvers av kommunene på Nordmøre.
Midlertidige barnehageplasser: Også i 2017 har barnehagetjenesten stor mangel på barnehageplasser. Totalt manglet tjenesten omlag 50 (18 %) barnehageplasser dette året. Lokalene ved nedlagte Villabyen og Mogrenda barnehager ble driftet for fullt for å oppfylle retten til barnehageplass.
Planlegging av ny barnehage og SFO på Ålvundeid: Arbeidet med planlegging av ny barnehage og SFO på Ålvundeid er kommet godt i gang. Det har vært gode og effektive prosesser, med bred deltagelse fra ulike interessegrupper. Barnehagen vil erstatte dagens Stortuva barnehage og vil ha en kapasitet på ca. 70 barnehageplasser og 25 SFO-plasser. Planlagt byggestart våren 2018.
Kompetanse for mangfold / språkløyper: Prosjektet «Kompetanse for mangfold» ble avslutta sommeren 2017. Arbeidet med dette feltet er likevel videreført, i tråd med tenkning om at endringsprosesser er tidkrevende. De to barnehagene som ikke deltok i dette prosjektet, driver nå utviklingsarbeidet «språkløyper» i sine barnehager. Dette er et utviklingsprogram utviklet av Lese- og skrivesenteret i Stavanger, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet.
Viktige oppgaver/utfordringer framover
- Utarbeide en barnehagebruksplan som grunnlag for arbeidet med å utvikle kvalitet og kapasitet i barnehagetjenesten
- Innføre ny bemanningsnorm
Kostratall
|
Sunndal 2016 |
Sunndal 2017 |
Komm.gr 12 2017 |
Norge 2017 |
Netto driftsutg. kr pr. innbygger 1-5 år |
149 926 |
161 874 |
145 055 |
145 574 |
Andel barn 1-5 år med plass (%) |
92,4 |
93,2 |
91,6 |
91,8 |
Andel kommunale plasser av alle (%) |
100 |
100 |
66,1 |
49,4 |
Antall barn pr. årsverk |
6,0 |
5,9 |
5,8 |
6,1 |
Ansatte med barnehagelærerutd. (%) |
43,5 |
47,7 |
36,0 |
36,4 |
.
Kommentar: KOSTRA-tallene tar ikke høyde for at barnehagetjenesten har hatt to årlige barnehageinntak. Rapportering for en del kvalitetskriterier gjøres per 15. desember når halvparten av ett-åringene har startet, mens utgiftene omfatter hele året.