NAV Sunndal

Økonomi

Totalt viser regnskapet til tjenesten et mindreforbruk på ca 0,9 mill kr ved årsslutt. Det er betalt ut mindre sosialhjelp enn budsjettert. Tjenesten har også en mindreforbruk knyttet til ulike tilskuddordninger (i hovedsak fra Husbanken). 

Det er blitt utbetalt til sammen 5,3 mill kr. i sosialhjelp til 116 personer i 2021. I tillegg er det betalt ut kr. 1,3 mill i kvalifiseringsstønad. Det er betalt ut 6,5 mill i startlån. 

Covid-19

NAV har hatt rutiner for å hensynta brukere, ansatte og samarbeidspartnere. Det har også vært stort søkelys på hvordan tilgjengelige og forsvarlige tjenester for innbyggerne skal ivaretas, og som en del av den kommunale beredskap.    

Organisasjon

I forbindelse med etableringen av NAV Indre Nordmøre fra 2022 er det vedtatt ny administrativ organisering av det nye kontoret. Alle veilederne skal arbeide på tvers av kommunene i tre lokasjoner og på tvers av statlige og kommunale oppgaver. Aktiv hverdag er organisert i stab under tjenestesjef. Sykefravær statlige ansatte: Legemeldt og egenmeldt er 5,6% ved årsslutt. 

Viktige hendelser i 2021

  • Året har vært preget av arbeidet rundt nytt vertskommunesamarbeid. Fra 1. januar 2022 blir NAV Indre Nordmøre etablert som en felles organisasjon for Tingvoll, Surnadal og Sunndal, med Sunndal som vertskommune. Rapport ble utarbeidet i vår og vedtak ble gjort av kommunestyrene i juni. Vi har brukt høsten til detaljplanlegging.  Medvirkning fra de ansatte har vært svært viktig i hele prosessen. Vi har også hatt eget opplegg rundt det å bygge de tre kontorene sammen gjennom ulike temasamlinger for alle ansatte.  
  • NAV kontoret har vært representert i alle aktuelle fagsamlinger og opplæringsdager og vi 
  • har bidratt med innlegg i samlinger for ansatte i Møre og Romsdal. NAV Sunndal leverer jevnt over svært gode resultat i det brukerrettede oppfølgingsarbeidet.  
  • Aktiv hverdag: Aktiv hverdag har bedre utskrivingsresultater enn noen gang! 18 personer er søkt inn, og 15 er skrevet ut. Av disse har 12 (80%) gått i retning framtidig arbeid. Vårt åpne tilbud (lavterskel) har vært lite brukt dette året. Generelt lite interesse fra målgruppa, og også perioder med Korona-stengt er nok naturlige forklaringer her. Innholdet har blitt mere basert på oppsøkende virksomhet.  

Utfordringer framover

  • Ny organisering og drift av NAV Indre Nordmøre vil nok gi oss noen utfordringer i 2022. Det er mange nye rutiner som skal på plass.  
  • Det er også knyttet spenning til hvordan pandemien og virkningene av denne vil bety vedr. permitteringer og sykefravær.  
Kostra-indikatorer

Utgiftene på dette området er stabile. Ytelser per mottaker ligger over kostra-gruppen, men under landsgjennomsnittet. Det er imidlertid gledelig å se at vi har en lavere andel mottakere i de unge aldersgruppene og at andelen som har sosialhjelp som hovedinntektskilde har gått ned og er under sammenligningsgruppene

 

 Kostra NAV Sunndal 2021