Kommunedirektørens staber

Området består av service- og informasjonsavdelingen (SIA), personalavdelingen, økonomiavdelingen, avdeling for samfunnsutvikling (tidligere plan-, miljø- og næringsavdelingen) samt pedagogisk psykologisk tjeneste. I tillegg tas politisk virksomhet med i presentasjonen. 

Økonomi

Stabene og politisk virksomhet hadde et samlet mindreforbruk på 3,0 mill kr. Politisk virksomhet gikk i balanse. Mindreforbruket er i hovedsak knyttet til vakanser i stillinger i flere av avdelingene. En del større fellesutgifter er også innspart bl.a. på grunn av pandemien eller andre tiltak. I tillegg ser en effekter av endrede arbeidsmåter og ytterligere digitalisering. 

Covid-19

Alle stabene har bidratt mye til vakter på vaksinering. Videre har noen av avdelingene bidratt med ressurser til vaksinekoordinering, smittesporing og informasjonsarbeid. Stabene har også hatt mye arbeid knyttet til beredskapsarbeid og -koordinering. I tillegg har bl.a. personalavdelingen bidratt med ledelsesstøtte knyttet til sykefravær, vikarløsninger mv. Gjennomføring av valg og politiske møter har vært preget av pandemien, men blitt godt løst. Informasjonsarbeid internt og eksternt har vært et viktig bidrag i arbeidet.    

Organisasjon

Det har vært til dels store endringer i stabene gjennom året. Relativt mange medarbeidere har sluttet, skiftet stilling eller blitt rekruttert. Og i perioder har det vært mye vakanser som har gjort det krevende for de gjenværende. Sykefraværet har vært lavt og endte på 2,5%. 

Viktige hendelser i 2021

  • Arbeidet med heltidskultur har gitt gode resultater. I prosessene har det særligvært arbeidet med lederutvikling, organisering og turnusplanlegging 
  • Rekrutteringsprosessene har blitt forbedret
  • Nytt administrasjonsutvalg og arbeidsmiljøutvalg er etablert
  • Omfattende prosesser rundt lønnsoppgjør inkl håndtering av både streik og brudd i lokale forhandlinger
  • Gjennomføring av Stortings- og sametingsvalget 2021 med strenge smittevernskrav og øvrig tilrettelegging.
  • Lukking av et omfattende tilsyn fra Arkivverket med særlig fokus på arkivorganisering og elektronisk arkivdanning
  • Gjennom ansettelsen av en klima- og miljørådgiver har dette området fått økte ressurser og økt fokus. Flere større prosjekter er startet opp som f.eks. plan for naturmangfold og klimabudsjett.
  • Flere større planprosjekter er i prosess, bl.a. knyttet til Todalsfjordprosjektet og Sentrumsbarnehage, samt ny næringsplan
  • Det har blitt levert stadig nye tjenester innen digitale løsninger. Dette gjelder både innen PC-drift, flytting av systemer til skybaserte løsninger og styrket IT-sikkerhet
  • Nye eierskapsmelding er på plass. Det samme er et oppdatert gavereglement.  

Utfordringer framover

  • Den største utfordringen vi står overfor er den demografiske utviklingen. Det blir en stor forskyvning mellom aldersgruppene i kommunen som vil endre behovet og etterspørselen etter kommunale tjenester. Det vil også bli krevende å opprettholde innbyggertallet i et samfunn preget av sentralisering og urbanisering.
  • Mange kommunale funksjoner står vakante og på flere områder kreves det mer ressurser. Det må derfor en omfattende rekruttering til. Vi ser også en større kamp om flere typer yrkesgrupper
  • IT-sikkerhet er blitt en større og mer krevende utfordring etter hvert som truslene øker. Dette vil kreve både økt kompetanse, større investeringer i systemer og utstyr og økte driftsutgifter
  • Flere områder krever økt fokus og prioritering, bl.a. kravene knyttet til personvern og til internkontroll
  • Etterspørselen etter flere og bedre digitale løsninger og et mer tilgjengelig tjeneste- og informasjonstilbud øker.
Kostra-indikatorer

De fleste av indikatorene er knyttet til kommunens økonomi og er behandlet tidligere i årsberetningen. Men disse er samlet sett meget tilfredsstillende. Indikatorene for øvrig viser reduserte utgifter til administrasjon og forvaltning fra fjoråret. Og disse er også godt under tilsvarende utgifter i kostra-gruppen. 



Kostra stabene 2021