Hjem for en 50-lapp

Hjem for en 50-lapp går i fra sentrum og langs riksvegen ut til kretsene (Øksendal-Jordalsgrenda, Ålvundeid-Ålvundfjord, Gjøra-Grøa).

Hvem gjelder den for?

Hjem for en 50-lapp (H50) kan du få fra du er 15 år og helt opp til 25.
H50 er ment som en erstatter for kommuner og kretser som ikke har nattbussordning og skal i utgangspunktet kjøre langs riksvegene. (RV 70 og RV 62)

Slik fungerer ordningen

• H50 gjelder for natt til søndag klokka 02.
  • Du må på forhånd ringe og bestille H50 på lørdagskvelden innen klokka 22. Du kan med andre ord ikke ringe klokka 0330 og be om «Hjem for en 50-lapp».
  • Drosjene har mulighet til å ta avstikkere opp til 3 km, for å kjøre ungdommer som bor i utkantene hjem.

Ved spesielle anledninger «snur» drosjen på rutene. F.eks ved Ålvundfjorddagan eller Gjæra Gjøra. Da kjøres du fra festen og til sentrum. Du kan ikke bestille hjem for en 50-lapp fra Gjøra til Ålvundfjord, f.eks.

Det er fylkeskommunen som administrerer ordningen.

Les mer på fylkeskommunens sider: Trygt heim for ein 50-lapp.