Hovedmål 2018
- Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning.
- Barnehagen skal anerkjenne barndommens egenverdi og bidra til vennskap, trivsel og glede i lek og læring.
Regnskap
| Regnskap og budsjett | Bemanning |
| Regnskap | Rev. budsjett | Forbruk % | Årsverk | Ansatte | Andel heltid % | Andel kvinner % |
2017 | 49,0 mill. | 49,7 mill. | 98,5 | 86 | 94 | 73 | 97 |
2018 | 52,1 mill. | 50,5 mill. | 103,2 | 93 | 98 | 73 | 93 |
Kommentar: Barnehagetjenesten har hatt et overforbruk på 1,6 millioner kroner i 2018. Dette skyldes i hovedsak at det i utgangspunktet ikke var budsjettert med kostnader i tilknytning til 2. hovedinntak 2018 og drift av midlertidige barnehageplasser, som i 2018 er utgiftsført på barnehagetjenestens ansvar. I tillegg ble det innført bemanningsnorm og ny pedagognorm fra 1. august 2018. Noe av dette ble kompensert for gjennom budsjettregulering med en økning på 3 millioner kroner, men dette var ikke tilstrekkelig.
Noen begivenheter i 2018
Språkutvikling: Barnehagetjenesten har arbeidet mye for å styrke barns språkutvikling. Gjennom deltakelse i satsingen «Språkløyper» har barnehagenes ansatte styrket sin generelle kompetanse på språk og blitt mer bevisst betydningen av gode språkferdigheter for barns trivsel og videre utvikling. Samtidig ser vi at et samfunn i endring setter barn og foreldre under press gjennom tilgang til nye underholdningskanaler som kan fortrenge den gode språklige samhandlingen som er så viktig for språkutviklingen. Med bakgrunn i dette har barnehagetjenesten valgt å gå inn i en treårig satsing gjennom Nettverk Nordmøre der arbeidet tas et steg videre. «Læringsløype språk og skriving» vil gjennomføres i perioden 2019-2021 og er et ledd i «Sammen skaper vi fremtiden». Grunnskoletjenesten og innvandrertjenesten v/voksenopplæringa deltar også i dette arbeidet. I forbindelse med dette arbeidet er det etablert nettverksstrukturer på tvers av barnehager og nevnte tjenester i Sunndal kommune. Resultatet av denne satsingen vil vises i årene som kommer.
Organisasjonsutvikling: I arbeidet med satsingen på språk, fortsetter det viktige arbeidet med organisasjonsutvikling. Det betyr at barnehagene ønsker å invitere ulike interessenter inn i barnehagenes utviklingsarbeid som bidragsytere. Kompetanse skal utvikles tett opp mot praksisfeltet og universitet og høgskoler utfordres til å trekke forbindelser mellom teori og praksis på en annen måte enn tidligere.
Hvile i barnehagen: I tråd med endringer i rammeplan for barnehager har barnehagene nå lagt til rette for hvile for alle barn i barnehagen. Der det tidligere gjerne var de yngste som sov og hvilte på barnehagen, tilbys dette nå også for barn over 3 år. Dette kan organiseres ulikt, men handler i hovedsak om å ha styrte rolige aktiviteter som for eksempel lytting til musikk eller bok mens barna ligger eller sitter ned.
«Sammen skaper vi fremtiden»: Barnehagetjenesten har arbeidet med «Den gode oppveksteier», nå videreført som «Sammen skaper vi fremtiden», gjennom hele året. Etter utarbeiding av framtidsbilder, med fokus på brei involvering, har vi i denne perioden videreført arbeidet gjennom å utarbeide mål for den enkelte enhet og på tjenestenivå. Dette arbeidet vil danne grunnlag for mål og tiltak i årsplaner.
Rapport mål og tiltak
Mål | Tiltak | Rapport | Status |
Sikre god språkutvikling | Delta på satsingen Språkløyper | Alle barnehagene har deltatt i Språkløyper. | Tilfredsstillende |
Arbeide med språk i nettverksgrupper for pedagogiske ledere | Gjennomført. I tillegg har vi arbeidet med nettverksstrukturer knyttet til videre arbeid med læringsløype språk og skriving. | Tilfredsstillende |
Revidere og utvikle progresjonsplan for språkarbeid i barnehagen | Ikke gjennomført. | Ikke tilfredsstillende |
God fysisk og psykisk helse | God balanse mellom aktivitet og hvile | Alle barnehagene tilbyr daglige hvilestunder for alle barna. | Tilfredsstillende |
Videreutvikle arbeidet rundt måltidene i barnehagen | Gjennomføres kontinuerlig. | Tilfredsstillende |
Framtidsretta barnehager | Delta aktivt i arbeidet med Den gode oppveksteier 2040 gjennom trepartssamarbeid | Gjennomført i henhold til planen. | Tilfredsstillende |
Implementere ny rammeplan for barnehagens innhold | Delta på Fylkesmannens fagdager og bringe ny kunnskap inn i barnehagene | Dette er gjennomført. | Tilfredsstillende |
Etablere en god rolle- og organisasjons-forståelse | Utarbeide felles retningslinjer for hvilke oppgaver som er knyttet til de ulike rollene og funksjonene i barnehagen | Et pågående arbeid. Vi har hatt drøftinger i samarbeid med fagforeningene og barnehagetjenestens ledergruppe. Dette er ikke sluttført. | Delvis tilfredsstillende |
Viktige oppgaver framover
- Ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning.
- Arbeide for økt livsmestring for barnehagebarna
- Full barnehagedekning - legge frem forslag til etablering av nye barnehageplasser med bakgrunn i KS-konsulent sitt grunnlagsdokument til barnehagebruksplan.
Kostratall
| Sunndal 2017 | Sunndal 2018 | Komm.gr 12 2018 | Norge 2018 |
Netto driftsutg. kr pr. innbygger 1-5 år | 161 874 | 158 776 | 145 055 | 145 574 |
Andel barn 1-5 år med plass (%) | 93,2 | 92,1 | 91,6 | 91,8 |
Foreldrebetaling i barneh. pr. innb. 1-5 år | 22 121 | 23 324 | 17 885 | 49,4 |
Ansatte med barnehagelærerutd. (%) | 47,7 | 46,7 | 40,1 | 4,08 |
.